Stiptheid bereikt 89% in september

Stiptheid treinverkeer blijft verbeteren in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar

De stiptheid bereikte 89% in september, een verbetering van 2,3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (86,7%). Deze stijging is te verklaren door een verbetering binnen de verschillende oorzaken van niet-stiptheid, in het bijzonder bij NMBS.

De gemiddelde stiptheid van de afgelopen negen maanden bedroeg 89,6%. Dit is eveneens een beter cijfer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar (88,3%).

Een analyse van de verdeling van de oorzaken volgens de nieuwe methode toont aan dat 24,7% van de vertragingen wordt toegeschreven aan de robuustheid van het spoorwegsysteem (ofwel het onevenwicht tussen het treinaanbod, de capaciteit van het net en de beschikbare middelen voor de operaties), 37% aan NMBS, 20,5% aan derden en 14,9% aan Infrabel. De rest (2,9%) wordt toegeschreven aan andere oorzaken.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be