Spoorwerken tussen Sint-Niklaas en Antwerpen tijdens krokusvakantie: aanpassing vervoersplan

Tijdens de krokusvakantie (26/2 tot en met 6/3) werkt Infrabel aan het spoor op lijn 59 tussen Sint-Niklaas en Antwerpen. Daardoor wordt zowel op weekdagen als tijdens de weekends het treinverkeer volledig onderbroken tussen Melsele en Zwijndrecht. Tijdens de weekends rijden er ook geen treinen tussen Hoboken-Polder en Antwerpen-Berchem.

Infrabel werkt in Antwerpen verder aan de veiligheidsuitrusting van de Kennedyspoortunnel. Verder zullen er spoorwerken plaatsvinden en vernieuwt Infrabel de wisselverbinding (3 wissels) tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Zuid.

Daarnaast worden er ook werken uitgevoerd aan de seininrichting tussen Antwerpen-Berchem en Zwijndrecht. Deze werken kaderen in de verdere uitrol van ETCS.

Deze werkzaamheden passen in de strategie en de duurzame mobiliteitsvisie van Infrabel waarbij de veiligheid en continuïteit van het treinverkeer centraal staan.

De werken hebben gevolgen voor het treinverkeer tussen Gent-Sint-Pieters, Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal, Sint-Niklaas en Mechelen en Antwerpen-Centraal en Puurs. NMBS heeft haar vervoersplan aangepast.

Weekends (26-27/2 en 5-6/3):

• De IC-trein Antwerpen-Centraal-Oostende wordt omgeleid en stopt niet in Gent-Dampoort, Lokeren, Sint-Niklaas, Beveren en Antwerpen-Zuid. ​
  • De IC-trein Poperinge – Kortrijk – Antwerpen-Centraal rijdt enkel tussen Menen en Sint-Niklaas. Vanuit Sint-Niklaas nemen reizigers de trein naar Mechelen waar ze kunnen overstappen op een trein naar Antwerpen.
  • De S53-trein tussen Gent-Sint-Pieters en Antwerpen-Centraal wordt beperkt tot Melsele. Tussen Melsele en Zwijndrecht rijden er vervangbussen. Deze stoppen ook in Zwijndrecht-Dorp, waar reizigers op vertoon van hun NMBS-vervoersbewijs de tram naar Antwerpen-Centraal kunnen nemen. Er rijden ook vervangbussen tussen Hoboken-Polder en Antwerpen-Berchem.

Weekdagen: (28/2 tot en met 4/3):

• Een vervangbus rijdt tussen Melsele en Zwijndrecht. Deze stopt ook in Zwijndrecht-Dorp, waar reizigers op vertoon van hun NMBS-vervoersbewijs de tram naar Antwerpen-Centraal kunnen nemen. Beveren wordt bediend door de S34-trein Dendermonde/Lokeren – Antwerpen-Centraal (die beperkt is tot Melsele).
  • De IC-trein Poperinge – Kortrijk – Antwerpen-Centraal wordt omgeleid en stopt uitzonderlijk in Temse, Bornem, Puurs, Boom en Antwerpen-Zuid.
  • De IC-trein Oostende – Gent-Sint-Pieters – Antwerpen-Centraal rijdt enkel tussen Oostende en Sint-Niklaas.
  • De IC-trein De Panne – Gent-Sint-Pieters – Antwerpen-Centraal rijdt enkel tussen De Panne en Sint-Niklaas. Reizigers richting Antwerpen dienen over te stappen in Sint-Niklaas.
  • Een van de twee S32-treinen Puurs – Antwerpen – Essen/Roosendaal stopt in Puurs en Ruisbroek-Sauvegarde.
  • De S34-treinen Sint-Niklaas – Antwerpen-Centraal rijden niet.
  • De P-treinen tussen Sint-Niklaas en Mechelen rijden niet.

Aangezien ook de vertrektijden wijzigen, dienen reizigers hun reis op voorhand via de routeplanner op de website of de app van NMBS uit te stippelen.

www.nmbs.be