Vervoersplan 2023-2026: uitbreiding treinaanbod in december 2023

NMBS voert op 10 december de eerste fase door van het nieuwe vervoersplan voor de periode december 2023 tot december 2026. Met een stijging van het aantal treinkilometers met 7,4% over drie jaar gaat het om het meest ambitieuze vervoersplan ooit, dat volledig in lijn ligt met de groeiambities van het openbaredienstcontract 2023-2032. Via de reisplanner op de website en de app van NMBS kunnen de reizigers nu al zien wat er vanaf 10 december voor hen verandert.

Met dit nieuwe plan beoogt NMBS in 2026 een jaarlijkse productie van 89,5 miljoen treinkilometers, of meer dan 2.000 extra treinen extra per week, waarvan 720 tijdens het weekend. In totaal zal meer dan de helft van de stations (280) tegen 2026 een verbeterd aanbod hebben. In de vorige vervoersplannen werd het aanbod respectievelijk met 5,6% (2017-2020) en 2,8% (2020-2023) uitgebreid. Het nieuwe vervoersplan van NMBS wil de groei van het aantal treinreizigers (+30% tegen 2032) stimuleren, zowel voor het woon-werksegment, woon-school als voor het vrijetijdssegment.

De bedoeling is om dit plan in vier opeenvolgende fasen uit te voeren: december 2023, december 2024, juni 2025 en december 2025. Het plan hangt onlosmakelijk samen met investeringen in de spoorinfrastructuur, rekruteringen op grote schaal en de tijdige levering van nieuw treinmaterieel.

Vanaf 10 december 2023: meer treinen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend

  • Verschillende stations krijgen een betere verbinding met de luchthaven van Charleroi. Zeven dagen op zeven zal er vanaf december elk uur in beide richtingen een IC-trein rijden tussen Leuven, Fleurus en Charleroi-Centraal. Deze trein zal ook stoppen in Heverlee, Waver en Ottignies. In het station van Fleurus is een vlotte overstap voorzien op bussen van de TEC naar de luchthaven van Charleroi. Daarnaast zal tijdens het weekend de S61 tussen Waver, Ottignies, Fleurus, Charleroi-Centraal, Namen en Jambes voortaan om het uur rijden, in plaats om de twee uur nu.
  • Het station Noorderkempen krijgt op weekdagen de hele dag een tweede trein per uur van en naar Antwerpen-Centraal. Nu is dat enkel zo tijdens de ochtend- en de avondspits.
  • De S53 Gent – Lokeren rijdt vanaf 10 december opnieuw, en wordt op weekdagen bovendien verlengd tot Oudenaarde. De reizigers tussen Gent en Oudenaarde krijgen zo in beide richtingen een tweede S-trein per uur. Drie S53-treinen (twee vanuit Lokeren & één vanuit Oudenaarde) kunnen niet rijden, dit omwille van een beperkte spoorcapaciteit door de werken in het station Gent-Sint-Pieters. Op die tijdstippen zal de IC-trein tussen Antwerpen-Centraal en De Panne uitzonderlijk stoppen in Beervelde. Om de S53-verbinding mogelijk te maken zullen in afwachting van een voldoende personeelsbezetting enkele P-treinen rond Geraardsbergen, Gent en Oudenaarde vanaf december tijdelijk niet rijden. Van zodra dat mogelijk is worden ook deze treinen opnieuw ingelegd.
  • Rond Luik wordt op weekdagen het voorstedelijk S-aanbod uitgebreid. De S41 tussen Luik-Sint-Lambert, Luik-Guillemins en Verviers-Centraal zal voortaan twee keer per uur rijden. Eén van die twee treinen rijdt bovendien tot in Aken. Ook de S42 tussen Flémalle-Haute, Luik-Guillemins en Liers zal voortaan twee keer per uur rijden. En het traject van de S44 wordt aangepast, zodat deze samen met de S43 twee keer per uur voor een treinaanbod zorgt tussen Luik, Bressoux en Wezet.
  • Op weekdagen zullen er opnieuw de hele dag in beide richtingen twee treinen per uur rijden tussen Athus, Rodange en Luxemburg. Nu is dat enkel zo tijdens de ochtend- en de avondspits.

Van zodra de personeelsbezetting dat toelaat zal de S32 tussen Puurs, Antwerpen-Centraal en Essen op zaterdag twee keer per uur rijden, en dat in beide richtingen. Hetzelfde geldt voor de S32 op weekdagen, die voorlopig één keer per uur rijdt.

Terzelfdertijd zullen door de toename van het telewerk enkele laag bezette P-treinen niet meer rijden. Het gaat om treinen die het basisaanbod momenteel versterken tijdens de piekuren en waarvoor er alternatieven bestaan zonder een noemenswaardige wachttijd. Daardoor komen middelen vrij die ingezet kunnen worden voor meer pertinente bedieningen en treinen waar het aantal reizigers sterk toeneemt.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.