Verse en lokale producten zodra je uit de trein stapt

NMBS opent tien afhaalpunten voor lokale producten in de stations. Sinds deze maand is er de mogelijkheid om in het station fruit- en groentepakketten en andere lokale producten af te halen, en dat rechtstreeks bij lokale producenten. Hiermee wil NMBS het dagelijks leven van reizigers en buurtbewoners vergemakkelijken, verantwoord consumeren aanmoedigen en de lokale economie ondersteunen.

In totaal zullen zeven producenten hun producten aanbieden in tien stations: Borgworm, ‘s-Gravenbrakel, Jurbeke, La Louvière-Zuid, Leuze, Luttre, Mol, Saint-Ghislain, Schaarbeek en Sint-Niklaas.

Verse en lokale producten via de korte keten

Op de projectoproep konden alle lokale producenten en verenigingen van producenten intekenen. Dus ook kleine spelers. De geselecteerde projecten bieden een basis aan fruit en groenten aan, recht van bij de producent, of met maximum één tussenschakel. De producenten hebben ervaring met de verkoop in korte keten, kunnen het hele jaar door verse producten aanbieden en hebben een website waar klanten online kunnen bestellen. Hun producten komen minstens voor 70% uit een straal van maximaal 30 km rond het station.

Het principe is eenvoudig: NMBS stelt een ruimte ter beschikking en sluit een contract met de producent. Die organiseert vervolgens één keer per week een afhaalstand in het station, of plaatst een automaat of beveiligde lockers. Het gaat om afhaalpunten voor producten die vooraf online werden besteld.

Verantwoord consumeren en reizen combineren

Met het initiatief wil NMBS de ontwikkeling stimuleren van lokale projecten die helemaal mee zijn met de nieuwe consumptiegewoonten en de milieu-uitdagingen.

Het initiatief komt zowel de reizigers, de producenten als de buurtbewoners ten goede. De reizigers vermijden onnodige verplaatsingen doordat ze een afhaalpunt vinden op hun traject. De producenten kunnen op hun beurt nieuwe klanten aantrekken. En de buurtbewoners krijgen er een handige dienst bij op een plek die ze vaak goed kennen en die makkelijk bereikbaar is. Zo wordt het station nog steviger verankerd in het stadsweefsel en zorgt het voor extra leven in de buurt.

Opening van de afhaalpunten

In mei 2021 vond in een aantal stations een proefproject plaats. De reacties van de klanten en reizigers waren positief. Er stelden zich zelfs verschillende lokale producenten spontaan kandidaat. Daarop lanceerde NMBS in september 2022 een oproep tot kandidaten om in een groter aantal stations afhaalpunten op te zetten.

Er openen nu afhaalpunten in tien stations. Dat is een goed begin! Binnenkort komt er een nieuwe oproep voor kandidaten om het concept uit te breiden. Daarbij zal ook contact worden opgenomen met kandidaten die zich hadden aangemeld maar niet tijdig konden deelnemen.

Meer informatie over de verschillende afhaalpunten is terug te vinden op de NMBS-website.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.