Vernieuwingswerken van de perrons in station Sint-Truiden zijn klaar

Vernieuwingswerken van de perrons in station Sint-Truiden zijn klaar

Station is nu integraal toegankelijk: meer comfort voor àlle reizigers

17 december 2021 - In het station van Sint-Truiden kunnen de treinreizigers vanaf morgen, zaterdag 18 december, de trein nemen op het vernieuwde perron 2. Daarmee zijn de beide perrons in Sint-Truiden verhoogd en vernieuwd. Het station is nu integraal toegankelijk, waardoor ook reizigers die minder goed mobiel zijn of geladen met zware bagage of met een kinderwagen veilig en in alle comfort de trein kunnen nemen. Ook in het station van Alken, dat zich op dezelfde spoorlijn bevindt, zijn de perrons sinds midden november vernieuwd.

Met gemiddeld 1.500 opstappende reizigers (voor de coronacrisis) en veertig treinen op een weekdag is het station van Sint-Truiden één van de belangrijkste vervoersknooppunten van Limburg. Dankzij de verhoging en de vernieuwing van de perrons is het voor alle reizigers comfortabeler en veiliger om hier de trein te nemen.

Grondige make-over

Zowel perron 1 als perron 2 zijn in samenwerking met spoornetbeheerder Infrabel met bijna een halve meter verhoogd, van 28 centimeter tot de Europese referentiehoogte van 76 centimeter. Deze hoogte stemt overeen met die van de nieuwste treinen, waardoor reizigers eenvoudiger in en uit de trein kunnen stappen. Perron 1 is sinds april 2021 opnieuw in dienst, vanaf morgen stoppen de treinen opnieuw op perron 2.

Er zijn nieuwe schuilhuisjes, zitbanken en nieuwe LED-verlichting. De perrons zijn ook uitgerust met geleidelijnen, zodat ook slechtzienden er veilig de trein kunnen nemen.

Tijdens de werken aan perron 2 werd het derde spoor in het station van Sint-Truiden afgebroken. Daardoor kon het perron breder en comfortabeler worden gemaakt. Perron 2 is via de bestaande onderdoorgang toegankelijk met een trap en via een helling.

Samen met de vernieuwingswerken aan de perrons heeft NMBS ook het stationsgebouw opgefrist. De bestaande luifel over het perron werd vernieuwd en zowel de buitenkant van het gebouw als de wachtzaal kregen een likje verf.

In de loop van volgend jaar komt er aan de achterkant van het station een nieuwe, overdekte fietsenstalling. Deze zal een honderdtal plaatsen tellen, wat er dubbel zoveel zijn dan in de huidige fietsenstalling achteraan het station. Aan de voorkant van het station is er al een overdekte fietsenstalling, met ruim 200 plaatsen.

Ook in Alken zijn de perrons vernieuwd

Ook in het station van Alken, dat zich op dezelfde spoorlijn als Sint-Truiden bevindt, zijn de perrons sinds midden november verhoogd tot 76 centimeter en vernieuwd met nieuwe schuilhuisjes, zitbanken, LED-verlichting en geleidelijnen.

Perron 2 werd afgebroken en heraangelegd aan de overkant van de overweg aan de Stationsstraat. Hierdoor zal de overweg (en ook de slagbomen) minder lang gesloten zijn voor de weggebruikers, wat ook de veiligheid verder zal verhogen. De fietsenstalling aan het station wordt in een latere fase uitgebreid.

Story image
Bart Crols
Bart Crols Woordvoerder, NMBS
Frédéric Petit
Frédéric Petit Woordvoerder Infrabel
Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.