Vernieuwing van de perrons in station Hasselt gaat laatste fase in

In het station van Hasselt kunnen de reizigers sinds vandaag de trein nemen op het vernieuwde perron 1 en het nieuwe perron A. Een belangrijke stap in de vernieuwing van het station, want samen met de ingebruikname van dit perron zijn NMBS en Infrabel gestart met de werken aan perron 2-3, het laatste perron dat nog moet worden vernieuwd. Als in 2025 ook deze werken klaar zijn, zijn alle perrons in Hasselt vernieuwd en is het station autonoom toegankelijk. Daardoor zal het er voor de reizigers veel comfortabeler zijn om de trein te nemen.

Het perron 1-A is net zoals de andere reeds vernieuwde perrons 76 centimeter hoog, wat bijna een halve meter hoger is dan vroeger. Deze hoogte stemt overeen met de instaphoogte van de nieuwste treinen, waardoor reizigers eenvoudiger kunnen in- en uitstappen. Het perron is grotendeels overdekt en uitgerust met nieuwe schuilhuisjes, zitbanken en LED-verlichting.

Nieuw perron A: uitbreiding van de capaciteit

Nu dit perron is afgewerkt, zijn er voor het eerst treinen gestopt op spoor A. Het gaat hier om een volledig nieuw perron en spoor, ter hoogte van het busstation. Het is een doodlopend spoor, waardoor vooral de treinen van en naar Mol er stoppen. Deze hebben Hasselt als eindhalte en veranderen in het station van rijrichting.

Met dit extra spoor zal het station van Hasselt – wanneer de werken zijn afgerond – tien in plaats van negen sporen tellen. Dankzij die capaciteitsuitbreiding kan het treinverkeer vlotter verlopen en kan het treinaanbod in de toekomst verder worden uitgebreid.

Perron 2-3 laatste nog te vernieuwen perron

Samen met de ingebruikname van het perron 1 – A zijn NMBS en Infrabel gestart met de werken aan het perron 2 – 3, het laatste perron dat nog moet worden vernieuwd. Wanneer deze werken in de lente van 2025 zijn afgerond, zal het station van Hasselt autonoom toegankelijk zijn. Daardoor kunnen ook reizigers die minder goed mobiel zijn, geladen zijn met zware bagage of een kinderwagen bij zich hebben in alle comfort en veiligheid de trein nemen.

Autonoom toegankelijk

NMBS en Infrabel investeren samen ruim 19 miljoen euro in de vernieuwing van het station. Om het station autonoom toegankelijk te maken worden alle perrons verhoogd en vernieuwd. In de bestaande onderdoorgang – die ook wordt vernieuwd – is er een lift naar elk perron. Voor de toegankelijkheid en de veiligheid van blinden en slechtzienden zijn er in heel het station geleidelijnen en op de perrons noppentegels geplaatst.

De werken aan de perrons gingen in 2020 van start en gebeuren gefaseerd. Wanneer het ene perron is afgewerkt starten de werken aan het volgende perron. Zo blijft de hinder voor de reizigers beperkt en blijft het treinaanbod behouden.Het station van Hasselt is met gemiddeld meer dan 7.000 opstappende reizigers en zo’n 250 treinen per werkdag het belangrijkste vervoersknooppunt van Limburg.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Frédéric Petit

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.