Vernieuwing van de perrons in Gent-Sint-Pieters gaat laatste fase in

In Gent-Sint-Pieters kunnen de treinreizigers sinds vandaag opnieuw gebruikmaken van de vernieuwde perrons 4 en 5. Het gaat om een belangrijke stap in de vernieuwing van het station, want nu er op deze perrons opnieuw treinen stoppen, kan worden gestart met de werken aan de laatste drie perrons (1, 2 en 3) die nog moeten worden vernieuwd. Daarnaast komen er dit jaar nog eens duizend nieuwe fietsparkeerplaatsen bij aan het station.
Aan de perrons 4 en 5 is de voorbije twee jaar intensief gewerkt door NMBS en Infrabel. Beide perrons werden met bijna een halve meter verhoogd tot 76 centimeter, gelijk aan de instaphoogte van de nieuwste treinen. Hierdoor kunnen reizigers vlotter en veiliger in- en uitstappen.
Perron 5 vormt samen met perron 6, dat al in juni 2025 in gebruik werd genomen, één perroneiland. Perron 4 vormt op zijn beurt een eiland met perron 3, waar deze week de vernieuwingswerken van start gaan. De vernieuwde perrons zijn volledig overdekt en beschikken over roltrappen, liften en geleidelijnen voor blinden en slechtzienden. Er zijn ook ruime schuilmogelijkheden en nieuwe informatieschermen waarop ook de samenstelling van de trein wordt getoond.
Tijdens de werkzaamheden aan de perrons 4 en 5 optimaliseerde Infrabel ook de spoorinfrastructuur buiten de perronzone. De nieuwe spoorconfiguratie maakt het mogelijk om in de toekomst de snelheid aan de perrons 4 en 5 te verhogen van 40 km/u naar 90 km/u. Goed voor de vlotheid en regelmaat van het treinverkeer in dit drukke station. Om dit te realiseren, vernieuwde de infrastructuurbeheerder, onder meer, 9 wissels en werd de bovenleiding en de seininrichting gemoderniseerd en aangepast aan de nieuwe situatie in het station.
Gefaseerde aanpak beperkt hinder
De vernieuwing van de perrons gebeurt per fase. Pas wanneer een aantal perrons is afgewerkt, starten de werken aan de volgende. Zo blijft de hinder voor de reiziger beperkt en het treinaanbod behouden. Met op een weekdag gemiddeld 50.000 opstappende reizigers en 460 treinen is Gent-Sint-Pieters één van de drukste stations van het land.
Nu de perrons 4 en 5 opnieuw worden gebruikt, stoppen er geen treinen meer op de perrons 2 en 3. Op perron 1 is dat vanaf 7 december 2025. Tegen eind 2028 zijn deze werken afgerond en zijn alle twaalf perrons vernieuwd.
Op weg naar 18.000 fietsparkeerplaatsen
Nog in 2028 zullen er in en rond het station meer dan 18.000 overdekte fietsparkeerplaatsen zijn. Vandaag zijn dat er al zo’n 15.000. Vorig jaar openden er twee nieuwe parkings, goed voor in totaal 2.000 plaatsen. In één van die parkings – aan het Koningin Mathildeplein op verdieping -1 – komen er deze maand nog eens duizend plaatsen bij. De werken daarvoor worden momenteel afgerond.
In 2026 opent er nog een nieuwe fietsenparking met meer dan 1.400 plaatsen. De parking komt onder het Virginie Lovelinggebouw en zal bereikbaar zijn via de Koningin Fabiolaan en het Koningin Maria Hendrikaplein. Het wordt een afgesloten fietsenparking, die zal werken met een toegangscontrole. Deze parking maakte oorspronkelijk geen deel uit van de plannen, maar komt er als antwoord op de stijgende vraag naar fietsparkeerplaatsen rond het station.
Verdere uitbreiding van het treinaanbod
Er is nog goed nieuws voor de treinreizigers in en rond Gent, want vanaf zondag 14 december breidt NMBS haar treinaanbod verder uit. Zo zal op zon- en feestdagen op het voorstedelijke S-net van Gent de S51 tussen Eeklo, Gent, Oudenaarde en Ronse voortaan om het uur rijden, in plaats van om de twee uur. Deze trein rijdt via Waarschoot, Sleidinge, Evergem, Wondelgem, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, De Pinte, Eke-Nazareth, Gavere-Asper, Zingem, Eine en Oudenaarde.

.jpeg)

.jpeg)

.jpeg)
