Vernieuwde station Ronse is officieel geopend

Meer reizigerscomfort in een intermodaal en toegankelijk vervoersknooppunt

In het station van Ronse zijn vandaag de nieuwe fietsenstalling, autoparking en perrons officieel geopend. Het aantal parkeerplaatsen voor auto’s is er verdubbeld en het aantal fietsplaatsen is met een derde gestegen. Met de opening zetten NMBS, Infrabel, de stad Ronse en de provincie Oost-Vlaanderen een grote stap vooruit om van het station van Ronse een toegankelijk en intermodaal vervoersknooppunt te maken, waar reizigers eenvoudig kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.

Elke week nemen gemiddeld meer dan zesduizend reizigers de trein in Ronse. Voor hen is het nu nog eenvoudiger om met de fiets of de wagen naar het station te komen, om daar in alle comfort over te stappen op de trein.

Meer parkeerplaatsen, zowel voor auto’s als fietsen

NMBS en de stad Ronse hebben sinds maart 2019 gewerkt aan de nieuwe autoparking en fietsenstalling. De autoparking, die reeds open is sinds november vorig jaar, telt 182 plaatsen. Dat zijn er dubbel zoveel dan de negentig plaatsen van voor de vernieuwing. Voor de partners was het belangrijk dat de parking meer werd dan een grijze asfaltvlakte. Daarom zijn de parkeerplaatsen aangelegd met grasbetontegels en zijn er een aantal bomen geplaatst. Rondom de parking komt er ook een bomen- en struikengordel.

De nieuwe fietsenstalling is open sinds deze maand. Ze is overdekt en telt 186 plaatsen, een derde meer dan de 124 plaatsen in de oude fietsenstalling. Daarnaast zijn er ook tien plaatsen voor bromfietsen en grotere fietsen. De oude fietsenstalling zal nog even in gebruik blijven, in afwachting van de voltooiing van de fietssnelweg door de provincie Oost-Vlaanderen.

Fietssnelweg F421

Tussen de autoparking en de perrons is alvast een eerste deel van de toekomstige fietssnelweg aangelegd. Tegen 2022 moet deze Ronse verbinden met Avelgem en Kluisbergen over Mont de l’Enclus aan de westzijde, en met Ellezelles en Geraardsbergen aan de oostzijde.

Met de fietssnelweg, die snel én veilig moet zijn, wil de provincie Oost-Vlaanderen de inwoners van Ronse en omgeving stimuleren om zoveel mogelijk voor de fiets te kiezen, ook van en naar het station.

De fietssnelweg wordt deels langs de bestaande spoorlijn en deels op de oude spoorwegbedding gerealiseerd. Ze komt er mede dankzij een Europese subsidie via het Interreg-project ‘Eurocyclo’.

Elk uur een S-trein naar Gent

Het station van Ronse maakt deel uit van het voorstedelijk treinaanbod van Gent. Elk uur vertrekt er een S-trein richting Eeklo, met haltes in onder meer Oudenaarde, Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort. Tijdens de spits wordt dat aanbod aangevuld met piekuurtreinen naar Gent 's morgens en vanuit Gent 's avonds.

Toegankelijk station

Dankzij de vele vernieuwingswerken is het station van Ronse uitgegroeid tot een station waar ook minder mobiele reizigers of reizigers met zware bagage in alle comfort de trein kunnen nemen.

Op de nieuwe parking zijn acht plaatsen gereserveerd voor andersvaliden, vlakbij de perrons. Vanaf de parking is ook een helling aangelegd naar de perrons.

De perrons zelf zijn reeds in 2017 vernieuwd. Infrabel verhoogde ze tot 75 centimeter, zodat het voor de reizigers eenvoudiger is om de trein op en af te stappen. Voor de veiligheid en het comfort van de reizigers werden de perrons bovendien verschoven, dichter bij het stationsgebouw. NMBS plaatste nieuwe schuilhuisjes en zorgde ook voor een bewegwijzeringssysteem voor slechtzienden. Wie assistentie nodig heeft van de B for you-ploegen van NMBS, kan die tot 24 uur op voorhand reserveren.