Vernieuwde perrons in station van Blankenberge: meer comfort en beter toegankelijk

In het station van Blankenberge kunnen de reizigers vanaf morgen de trein nemen op de vernieuwde perrons 1, 2 en 3. Daarmee zijn bij de start van de paasvakantie alle zeven perrons in het station vernieuwd en opnieuw in dienst. De perrons zijn volledig heraangelegd, uitgerust met onder meer nieuwe schuilhuisjes en zitbanken en voorzien van geleidelijnen voor blinden en slechtzienden. NMBS en Infrabel investeerden samen zo’n 6 miljoen euro in deze vernieuwing, met de steun van het Europese RRF-fonds (The Recovery and Resilience Facility).

Het station van Blankenberge is voor de regio een belangrijk verkeersknooppunt. Zowel op weekdagen als tijdens het weekend nemen gemiddeld 2.000 reizigers er één van de rechtstreekse treinen naar steden als Brugge, Gent, Brussel, Leuven en Hasselt. Bij mooi versterkt NMBS vaak het treinaanbod, om de vele extra reizigers die een dag naar de kust gaan comfortabel en veilig te vervoeren.

Meer comfort en betere toegankelijkheid

Dankzij de nieuwe perrons wordt het voor alle reizigers comfortabeler om in Blankenberge de trein te nemen. De uitvoering in gietasfalt zorgt voor een egale afwerking, makkelijk voor valiezen met tegelijk een hoge anti-slip dat extra veiligheid biedt bij regen. De perrons zijn ook voorzien van geleidelijnen en noppentegels, wat vooral de toegankelijkheid ervan voor blinden en slechtzienden ten goede komt.

Aan de vernieuwing van de perrons is anderhalf jaar gewerkt. De werken verliepen gefaseerd, om het treinaanbod te behouden en de hinder voor de reizigers te beperken. De perrons 4 tot en met 7 werden eerst aangepakt en zijn al sinds vorig jaar opnieuw in dienst. Met de indienstname van de perrons 1 tot en met 3 vertrekken en stoppen er opnieuw treinen op alle perrons.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Frédéric Petit

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.