Vernieuwd perron in station van Hamont
Meer comfort dankzij een langer en toegankelijk perron
In het station van Hamont zijn de vernieuwingswerken aan het perron klaar. Sinds februari van dit jaar werd het perron er verlengd en verhoogd. Het station is nu integraal toegankelijk, waardoor ook reizigers die minder goed mobiel zijn of geladen met zware bagage of met een kinderwagen veilig en in alle comfort de trein kunnen nemen. NMBS en Infrabel investeerden samen ruim anderhalf miljoen euro in de vernieuwing van het station.
Het station van Hamont is voor de regio een belangrijk vervoersknooppunt. Van maandag tot en met zondag rijdt er elk uur een trein via Mol van en naar Antwerpen-Centraal. Elke week maken gemiddeld duizend reizigers daar gebruik van.
Grondige make-over
Dankzij de vernieuwing is het station voor beter toegankelijk. Het perron werd verhoogd tot de Europese referentiehoogte van 76 centimeter, zodat reizigers eenvoudiger in en uit de trein kunnen stappen. Het perron is via een helling toegankelijk en voor blinden en slechtzienden uitgerust met geleidelijnen.
Verder zijn er op het perron ook drie nieuwe schuilhuisjes en zitbanken geplaatst en is er ook nieuwe LED-verlichting opgehangen. Ook de omroepinstallatie in het station is vernieuwd.
Langer perron
Het perron werd de voorbije maanden ook verlengd. Het is nu 340 meter lang, tegenover 200 meter vroeger. Het perron verlengen was nodig omdat de elektrische treinen, die sinds de zomer van 2021 in Hamont stoppen, vaak niet volledig aan het perron stonden. Daardoor konden de reizigers soms niet in of uit het laatste rijtuig stappen, wat voortaan wel altijd zal kunnen.
Bovendien is het nu ook mogelijk om in de toekomst langere treinen te laten stoppen in Hamont, waardoor de capaciteit van de treinen er indien nodig verder kan worden uitgebreid.
Dimitri Temmerman
Frédéric Petit