Verlengde weekends 1-3 en 9-11 november: Alternatieve treindienst door werken aan zuidkant van Brusselse Noord-Zuidverbinding

Verlengde weekends 1-3 en 9-11 november: Alternatieve treindienst door werken aan zuidkant van Brusselse Noord-Zuidverbinding

Tijdens de twee verlengde weekends van 1-2-3 en 9-10-11 november is door moderniseringswerken van Infrabel aan de seininrichting de zuidelijke inrit van Brussel-Zuid niet toegankelijk voor het treinverkeer. Daardoor rijden de meeste treinen niet van en naar Brussel-Zuid. NMBS heeft samen met Infrabel een alternatief vervoersplan uitgewerkt, dat de hinder voor de reiziger zoveel mogelijk moet beperken.

NMBS stelt alles in het werk om haar reizigers zo goed mogelijk te informeren en te helpen het beste alternatief te vinden om op hun bestemming te geraken. Reizigers kunnen via de routeplanner op de NMBS-app en de website www.nmbs.be nagaan wat dit betekent voor hun traject.

Tijdens het verlengde weekend van 1-2-3 november zal de alternatieve treindienst reeds vanaf donderdagavond 31 oktober van toepassing zijn. Tijdens het verlengde weekend van 9-10-11 november is dat al vanaf vrijdagavond 8 november.

Concreet:

  • De dienstregeling van de meeste treinen die voorbij Brussel-Zuid, Brussel-Centraal of Brussel-Zuid moeten, wordt aangepast:
    • De meeste treinen worden omgeleid via andere Brusselse stations;
    • In de stations van Schaarbeek, Brussel-Luxemburg en Brussel-Noord zijn er aansluitingen naar Brussel-Zuid;
    • Tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid rijden er nog steeds treinen. Het gaat om zes treinen per uur, en dat in beide richtingen.
    Wie van, naar en door Brussel wenst te reizen, voorziet best extra reistijd.
  • Van en naar Brussels Airport blijft het mogelijk om met de trein te reizen. Vanaf Brussel-Noord rijden er vier treinen per uur naar de luchthaven, vanaf Brussel-Zuid gaat het om twee treinen per uur.
  • Tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel-Zuid rijden er in elke richting twee IC-treinen per uur. Deze treinen stoppen zowel in Brussel-Noord, Brussel-Centraal als Brussel-Zuid. De IC-trein Antwerpen – Brussel – Charleroi rijdt niet verder dan Brussel-Noord.
  • Van en naar de kust:
    • De IC-trein Oostende - Eupen (die onder andere stopt in Brugge, Gent en Leuven) en de IC-trein Blankenberge - Genk (die onder andere stopt in Brugge, Gent, Leuven en Hasselt) worden omgeleid via Denderleeuw en Schaarbeek en stoppen niet in Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.
    • Reizigers die vanuit Brussel naar de kust willen, nemen best een trein naar Schaarbeek, waar een aansluiting wordt voorzien.
  • Tussen Halle en Brussel rijden er tijdens de twee verlengde weekends geen treinen. NMBS zorgt voor vervangbussen.
  • De werken zullen ook een impact hebben op de internationale treinen van en naar Frankrijk en Groot-Brittannië. Deze zullen tussen Brussel-Zuid en Halle worden omgeleid via het oostelijk ringspoor van Brussel. Meer informatie op de website www.nmbs-internationaal.be

Ter herinnering: sinds 14 oktober en nog tot en met 11 november verwezenlijkt infrastructuurbeheerder Infrabel de laatste fase van de moderniseringswerken in de Noord-Zuidverbinding die met name steunt op de volledige informatisering van de systemen om het treinverkeer te beheren.

Deze werken dwingen NMBS om gedurende deze periode haar aanbod van en naar Brussel tijdens de piekuren en tijdens de twee verlengde weekends van november te beperken.

Tijdens de twee verlengde weekends van november voert Infrabel ook een aantal andere spoorwerken, en dat in verschillende regio’s in het land. Alle informatie hierover en de aangepaste dienstregeling is terug te vinden via de routeplanner op de NMBS-website en -app.

Dimitri Temmerman
Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS

 

Over NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in BelgiĆ«. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.