Verlengde onderdoorgang station Schaarbeek in gebruik genomen
Betere bereikbaarheid voor station en andere trekpleisters in de buurt
In het station van Schaarbeek kunnen de reizigers vanaf vandaag gebruik maken van de verlengde onderdoorgang. Die zorgt ervoor dat het station ook vanaf de Vilvoordselaan toegankelijk is, waardoor reizigers die uit de richting van het kanaal komen niet meer hoeven om te lopen via de Van Praetbrug. Het station van Schaarbeek wordt de komende jaren integraal toegankelijk. Zo komt er in de verlengde onderdoorgang een lift naar elk perron en worden de perrons verhoogd en vernieuwd.
Het verlengen van de onderdoorgang past in het plan van NMBS om van het station van Schaarbeek een belangrijk vervoersknooppunt te maken. Het station maakt deel uit van het voorstedelijke S-net rond Brussel. Elke dag nemen meer dan drieduizend reizigers er de trein en stoppen er zo’n tweehonderd treinen.
Sneller en veiliger
De verlengde onderdoorgang maakt behalve het station ook Train World, het treinmuseum van NMBS, en winkelcentrum Docks Bruxsel beter bereikbaar. Wie vanaf het station bijvoorbeeld te voet naar Docks wil, ziet zijn afstand gehalveerd worden: van een kilometer via de Van Praetbrug naar ongeveer 400 meter via de onderdoorgang. Hetzelfde geldt voor voetgangers die uit de richting van het kanaal naar het station of Train World willen.
Het verlengen van de onderdoorgang verhoogt ook de veiligheid, gezien het bijdraagt aan de strijd tegen spoorlopers aan het station. Tot nu werden de sporen soms overgestoken om de omweg via de Van Praetbrug niet hoeven te doen. In de eerste plaats levensgevaarlijk voor de persoon zelf, maar ook met het risico dat dit voor de nodige hinder zorgt voor het treinverkeer.
Integraal toegankelijk
De onderdoorgang is zowel via de voor- als de achterkant van het station toegankelijk via een helling. Het gaat om een voetgangerstunnel, wat betekent dat net zoals in andere stations fietsers er moeten afstappen en hun fiets aan de hand houden.
De werken aan de onderdoorgang gingen in maart 2021 van start. Nu deze zijn afgerond, betekent dat nog niet het einde van de vernieuwingswerken van het station. De afgelopen jaren kwam er al een nieuwe wachtzaal en een overdekte fietsparking. In een volgende fase wordt het station integraal toegankelijk.
Vanaf 2025 verhoogt en vernieuwt NMBS samen met spoornetbeheerder Infrabel de perrons. De perronluifels worden ook vernieuwd en in de verlengde onderdoorgang komt er een lift naar elk perron. Daarnaast wordt ook de tweede en meer noordelijke onderdoorgang van het station opgefrist.
Dimitri Temmerman