Verdere uitbreiding van het treinaanbod vanaf zondag

NMBS breidt vanaf komende zondag, 14 december, haar treinaanbod verder uit. Op vrijdag- en zaterdagavond komen er extra late treinen, tijdens het weekend bijkomende IC-treinen en ook het voorstedelijke S-aanbod rond Brussel, Antwerpen, Gent en Charleroi wordt verder versterkt. Dankzij deze uitbreidingen groeit het treinaanbod in 2026 met 2%.

Samen met de eerdere uitbreidingen van het vervoersplan 2023-2026 zal het treinaanbod in 2026 in totaal met vijf procent zijn gegroeid in vergelijking met 2023. Dat is in lijn met de doelstellingen van het Openbaredienstcontract 2023-2032, dat mikt op een groei van het treinaanbod met 10% tegen 2032.

Treinen na middernacht voor wie een avondje uitgaat

NMBS wil de trein nog populairder maken voor vrijetijdsverplaatsingen. Daarom zullen er op vrijdag- en zaterdagavond vanuit Brussel en Antwerpen extra late S-treinen vertrekken. Deze zullen rijden op de S1-verbinding Brussel – Antwerpen en de S2-verbinding ‘s-Gravenbrakel – Brussel – Leuven en stoppen in meerdere stations zodat nog meer reizigers er gebruik van kunnen maken. Dankzij deze bijkomende treinen kunnen reizigers die een avondje uitgaan in Brussel of Antwerpen nog tot ruim na middernacht terug naar huis.

Meer IC-treinen tijdens het weekend

Tijdens het weekend wordt het IC-aanbod tussen de grote steden uitgebreid:

  • Tussen Charleroi en Brussel en tussen Luik en Brussel wordt het aanbod verdubbeld (van één naar twee treinen per uur en per richting). De nieuwe IC-trein Luik – Brussel zal ook Brussels Airport bedienen.
  • Leuven krijgt een derde IC-trein per uur van en naar Brussel.
  • Tussen Antwerpen en Leuven zal de IC-trein via Aarschot ook in het weekend rijden.

Een versterkt voorstedelijk aanbod rond de grote steden

Het voorstedelijke aanbod rond Brussel, Charleroi en Gent zal in twee fasen worden versterkt, met een eerste fase in december 2025 en een tweede in september 2026.

Vanaf december 2025:

Op weekdagen:

  • De S4-trein zal voortaan elk halfuur rijden tussen Aalst en Brussel-Luxemburg, via Jette. Een van de twee treinen zal verder rijden naar Etterbeek, Ottignies en Louvain-la-Neuve (ter vervanging van de S81). De huidige S4-verbinding naar Mechelen zal niet meer rijden tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen.
  • De S7 Halle – Merode – Vilvoorde – Mechelen zal om het halfuur rijden tussen Halle en Vilvoorde.
  • De S3 Denderleeuw – Edingen – Brussel – Dendermonde zal tussen Denderleeuw en Geraardsbergen de hele dag om het halfuur rijden (in plaats van enkel tijdens de spits).
  • De S5 Geraardsbergen – Edingen – Brussel-Schuman – Mechelen zal tijdens de schoolperiode ook om het halfuur rijden tussen Edingen en Geraardsbergen.
  • Tijdens de ochtendspits zal er een nieuwe P-trein rijden van Dendermonde naar Brussel-Zuid (via Jette en Brussel-Noord), met een terugrit in de avondspits.

Op zondag zal op het voorstedelijke S-net van Gent de S51 Eeklo – Gent – Oudenaarde – Ronse elk uur rijden in plaats van één keer om de twee uur.

Vanaf september 2026:

  • Op het voorstedelijke net van Charleroi zullen de S62 Charleroi – La Louvière – Manage – Luttre – Charleroi en de S63 Erquelinnes – Charleroi op zaterdag elk uur rijden, in plaats van om de twee uur.
  • Rond Antwerpen zal tijdens het weekend om het uur een nieuwe S33 Antwerpen – Herentals – Mol rijden. Deze verbinding neemt ook de haltes Kessel, Nijlen en Bouwel over van de IC-trein tussen Turnhout en Antwerpen, waardoor de reistijd tussen Antwerpen en Herentals wordt ingekort. Deze S33 zal ook stoppen in Wolfstee, Boechout en Mortsel.

Verbeteringen in Limburg en Luxemburg

Vanaf december worden de L-verbindingen Libramont – Aarlen en Aarlen – Luxemburg gekoppeld, waardoor er een rechtstreekse verbinding komt tussen Libramont, Habay, Aarlen en Luxemburg-Stad, zonder overstap in Aarlen. Hiermee komt er ook een rechtstreekse en snellere verbinding naar Luxemburg voor de reizigers in Neufchâteau, Habay, Stockem en Viville.

Vanaf september 2026 zal de L-trein Hasselt-Mol op zondag om het uur rijden (in plaats van om de twee uur).

Reizigers kunnen via de reisplanner op de website of de app van NMBS bekijken wat er vanaf zondag 14 december 2025 voor hen verandert.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be