Verdere uitbreiding van het treinaanbod vanaf december 2025

NMBS breidt vanaf 14 december haar treinaanbod verder uit. Op vrijdag- en zaterdagavond rijden er vanaf dan op een aantal belangrijke voorstedelijke S-verbindingen extra late treinen vanuit Brussel en Antwerpen, tot ruim na middernacht. Daarnaast komen er tijdens het weekend extra IC-verbindingen tussen een aantal grote steden en wordt het voorstedelijke S-aanbod rond Brussel, Antwerpen, Charleroi en Gent verder versterkt. Dankzij deze uitbreidingen groeit het treinaanbod van NMBS in 2026 met 2% ten opzichte van dit jaar.

Samen met de eerdere uitbreidingen van het vervoersplan december 2023-2026, stijgt het treinaanbod in 2026 met in totaal 5% in vergelijking met 2023. Het extra aanbod is in lijn met de groei-ambities vervat in het Openbaredienstcontract 2023-2032 (10% meer treinaanbod tegen 2032).

Extra treinen na middernacht

NMBS wil de trein als vervoersmiddel voor vrijetijdsverplaatsingen verder in de verf zetten. Op vrijdag- en zaterdagavond zullen er daarom extra late S-treinen vertrekken vanuit Brussel en Antwerpen. Deze treinen zullen rijden op de S1-verbinding tussen Brussel en Antwerpen en op de S2-verbinding tussen ’s Gravenbrakel, Brussel en Leuven. Het gaat om voorstedelijke treinen die stoppen in meerdere stations, waardoor nog meer reizigers van dit extra aanbod kunnen profiteren.

Dankzij deze nieuwe treinen kunnen reizigers die op vrijdag of zaterdag een avondje uitgaan in Brussel of Antwerpen nog tot ruim na middernacht terug naar huis.

Extra IC-treinen tijdens weekend

Tijdens het weekend wordt het IC-aanbod tussen de grote steden uitgebreid.

Tussen Charleroi en Brussel en tussen Luik en Brussel wordt het IC-aanbod verdubbeld: van één naar twee treinen per uur en per richting. De nieuwe IC-trein tussen Luik en Brussel zal ook het station van Brussels Airport bedienen.

Leuven krijgt een derde IC-trein per uur van en naar Brussel, bovenop de twee bestaande IC-treinen per uur. Tussen Antwerpen en Leuven zal de IC-trein via Aarschot voortaan ook tijdens het weekend rijden.

Versterking van het voorstedelijke aanbod

Ook het voorstedelijke S-aanbod rond Brussel, Gent en Charleroi wordt zowel op weekdagen als tijdens het weekend versterkt. Dat gebeurt in twee fasen, een eerste in december 2025 en een tweede in september 2026.

  • In december 2025

De S4 zal op weekdagen voortaan elk halfuur rijden tussen Aalst en de Europese Wijk (Brussel-Luxemburg) via Jette. Een van de twee S4-treinen zal verder rijden naar Etterbeek, Ottignies en Louvain-la-Neuve (ter vervanging van de S81). De huidige S4-verbinding Aalst – Brussel-Schuman – Merode – Mechelen zal dus niet meer rijden tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen.

De S7 Halle – Merode – Vilvoorde – Hofstade – Mechelen ​ zal op weekdagen voortaan om het halfuur in plaats om het uur rijden tussen Halle en Vilvoorde.

De S3 Denderleeuw – Edingen – Brussel - Dendermonde zal tussen Denderleeuw en Geraardsbergen voortaan de hele dag om het halfuur rijden, in plaats van enkel tijdens de spits. Daarnaast zal de S5 Geraardsbergen – Edingen – Brussel-Schuman - Mechelen tijdens de schoolperiode ook om het halfuur rijden tussen Edingen en Geraardsbergen.

Tijdens de ochtendspits zal er op weekdagen een nieuwe P-trein rijden van Dendermonde naar Brussel-Zuid (via Jette en Brussel-Noord), met een terugrit in de avondspits.

Op zondag zal op het voorstedelijke S-net van Gent de S51 Eeklo – Gent – Oudenaarde – Ronse elk uur rijden, in plaats van één keer om de twee uur.

  • In september 2026

Vanaf september 2026 zullen op het voorstedelijke S-net van Charleroi de S62 Charleroi – La Louvière – Manage – Luttre – Charleroi en de S63 Erquelinnes – Charleroi op zaterdag elk uur rijden, in plaats van om de twee uur.

Rond Antwerpen zal vanaf september 2026 een nieuwe S33 Antwerpen – Herentals – Mol ​ het ganse weekend één keer per uur rijden. Deze verbinding neemt ook de haltes Kessel, Nijlen en Bouwel over van de IC-trein tussen Turnhout en Antwerpen, waardoor de reistijd van die trein tussen Antwerpen en Herentals zal worden ingekort. Deze S33 zal verder ook stoppen in Wolfstee, Boechout en Mortsel.

Verbeteringen in Limburg en Luxemburg

Vanaf december 2025 worden de L-verbindingen Libramont-Aarlen en Aarlen-Luxemburg gekoppeld. Reizigers tussen de provincie Luxemburg en het Groothertogdom Luxemburg zullen daardoor rechtstreeks kunnen reizen tussen Libramont, Habay, Aarlen en Luxemburg (stad), zonder in Aarlen te moeten overstappen.

Vanaf september 2026 zal de L-trein Hasselt – Mol op zondag elk uur rijden, in plaats van om de twee uur.

Reizigers kunnen via de reisplanner op de website en de app van NMBS nu al raadplegen wat er vanaf zondag 14 december 2025 voor hen verandert.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be