Verbeterde sanitaire voorzieningen in 14 grote stations

NMBS en 2theloo, een expert in de uitbating van openbare toiletten, slaan de handen in elkaar om de sanitaire voorzieningen in veertien grote stations te verbeteren. De komende periode zullen de bestaande sanitaire voorzieningen er geleidelijk gerenoveerd worden volgens een nieuw toiletconcept. De samenwerking is een belangrijke stap om de dienstverlening aan de reizigers verder te verbeteren.

NMBS wil haar klanten een aangename stationsbeleving bieden en investeert hier voortdurend in. Om deze visie concreet vorm te geven is na een Europese offerteaanvraag het concept van 2theloo gekozen voor de uitbating van de sanitaire voorzieningen voor minimaal de komende acht jaar.

De sanitaire voorzieningen staan in de top drie van de belangrijkste verwachtingen van de reizigers. Ze zijn onmisbaar in drukke stations en moeten voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen qua beschikbaarheid, netheid en veiligheid.

De uitbating van de sanitaire voorzieningen in de stations Antwerpen-Centraal, Bergen, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Kortrijk, Leuven, Luik-Guillemins, Mechelen, Namen en Ottignies zal voortaan worden toevertrouwd aan 2theloo, die over de ervaring en expertise beschikt in dit domein.

In de komende maanden zullen de sanitaire voorzieningen geleidelijk worden verbouwd, met gedeeltelijke of volledige renovaties. Er zullen ook nachttoiletten worden geïnstalleerd. Alle voorzieningen zullen toegankelijk zijn voor personen met een beperkte mobiliteit.

Patrice Couchard, Directeur Stations bij NMBS: “Dankzij deze nieuwe samenwerking kan NMBS haar reizigers een kwaliteitsservice bieden en hygiënische en moderne sanitaire voorzieningen garanderen.”
Chris Meijers, CEO van 2theloo: "Dit partnerschap is een uitstekende gelegenheid om onze aanwezigheid in België te versterken en onze missie voort te zetten om schone, moderne en aangename toiletten te bieden op drukbezochte plaatsen zoals in treinstations en levendige stadswijken. We kijken uit naar de start van deze nieuwe samenwerking met de Belgische Spoorwegen.”

Een praktische en professionele service voor de reizigers

Het nieuwe toiletconcept omvat ruimere openingstijden, een intercom die 24/24 beschikbaar is, personeel dat flexibel kan worden ingezet op basis van de drukte in het station (zoals bij evenementen), een grondige reiniging en tal van voorzieningen voor een praktische en comfortabele dienstverlening.

De toegang zal gratis zijn voor kinderen kleiner dan 1,20 meter. Andere reizigers betalen 1 euro en krijgen een kortingsbon die ze kunnen gebruiken in verschillende handelszaken in het station.

100% CO2-neutraal

Met het nieuwe concept wordt tot 50% minder energie en water, 35% minder papier en 60% minder zeep verbruikt dan vandaag. De dienstverlener neemt ook maatregelen om de CO2-uitstoot te compenseren. Hierdoor zullen de sanitaire voorzieningen in deze veertien stations volledig CO2-neutraal zijn.

Zo zal er bijvoorbeeld gebruikgemaakt worden van systemen om water te doseren en te recycleren. Wanneer beschikbaar, zal er ook regenwater worden gebruikt. De dispensersystemen helpen het verbruik beperken, en de zeep en schoonmaakproducten zullen milieuvriendelijk zijn. Tot slot is bij het ontwerp ook aan de onderhoudsvriendelijkheid gedacht.

Bijzondere aandacht voor gezinnen en personen met beperkte mobiliteit

Personen met een handicap en gezinnen zullen kunnen rekenen op extra service en aandacht.

In de verschillende toiletten komt er een aparte ruimte met een kindertoilet, een microgolfoven, een ergonomische stoel om borst- of flesvoeding te geven en een luiertafel om baby’s te verschonen.

De sanitaire voorzieningen zullen ook worden aangepast voor personen met een beperkte mobiliteit, met aangepaste toiletten, meer ruimte, een schuifdeur, wastafels op de juiste hoogte en een alarmknop om hulp te vragen. Voor de inrichting zal gebruikgemaakt worden van contrasterende kleuren en er zullen geleidelijnen worden geplaatst voor slechtzienden en blinden.

Over 2theloo

2theloo is een internationaal bedrijf dat gespecialiseerd is in de exploitatie van sanitaire voorzieningen op drukke locaties zoals treinstations, autosnelwegen en drukke binnensteden. Het bedrijf staat bekend om zijn schone, moderne en comfortabele toilet ervaringen. 2theloo, opgericht in 2011 en inmiddels aanwezig in meer dan 9 landen, telt circa 200 locaties in Europa en bedient met het toonaangevende toiletconcept jaarlijks meer dan 45 miljoen toiletbezoekers.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Michiel Stock

Head of Marketing & Communications, 2theloo

 

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.