Uitgebreid treinaanbod tussen België en Nederland gaat van start

45 minuten sneller tussen Brussel en Amsterdam

Vanaf vandaag sporen reizigers vanuit Brussel 45 minuten sneller naar Amsterdam. Beide hoofdsteden zijn met de Eurocity Direct een snelle treinverbinding rijker, waardoor het totale klassieke IC-aanbod naar Nederland verdubbelt. De nieuwe verbinding komt immers bovenop de bestaande, vernieuwde klassieke IC-trein.

De Eurocity Direct wordt samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) ingelegd en doet er 45 minuten sneller over doen tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid (een reistijd van 2u07 tijdens de week en 2 uur tijdens het weekend; telkens vertrek op xx’49 in Brussel-Zuid). De verbinding wordt ingelegd met nieuwe ICNG B-motorstellen van NS.

NMBS en NS gaven elk zondag het startschot voor de uitbreiding van het aanbod dat al sinds 1957 door beide spoorondernemingen wordt aangeboden. Het nieuwe aanbod bekrachtigt en versterkt deze nauwe samenwerking.

De Eurocity Direct rijdt 16 keer per dag heen en terug, en doet volgende stations aan: Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Rotterdam-Centraal, Schiphol en Amsterdam-Zuid. De trein telt meer dan 400 zitplaatsen en heeft plaats voor 12 fietsen.

De bestaande IC-verbinding – die voortaan EuroCity heet – spoort tot Rotterdam-Centraal. De trein stopt zoals voorheen in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport – Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda. Alle bestaande stops in België behouden dus hun verbinding met Nederland. De trein telt meer dan 430 zitplaatsen en heeft plaats voor 8 fietsen.

Flexibel en duurzaam reizen

Zoals de EuroCity is de Eurocity Direct een zeer flexibele trein want je hoeft met een "flex" tarief géén zitje of trein te reserveren. De trein is er voor iedereen: of het nu gaat om zakenreizigers of vrijetijdsreizigers die graag de grachtengordel van de hoofdstad van Nederland willen verkennen, de verscheidenheid aan musea willen bezoeken of willen genieten van het uitgaans- en nachtleven.

Klanten die het buurland willen gaan verkennen doen dat ook op een duurzame wijze. Reizen per trein is immer niet enkel comfortabel en snel reizen, maar ook goed voor het klimaat. Reizen per trein stoot immers veel minder CO2 uit dan dezelfde reis per vliegtuig of met de auto.

Prijzen voor iedereen

Een flex tarief tussen Brussel en Amsterdam is al beschikbaar vanaf 64,10 EUR (2de klas): met een "flex" tarief kan een klant eender welke trein op de vermelde reisdatum nemen.

Voor de Eurocity Direct zijn ook zeer voordelige “saver” tarieven beschikbaar die geldig zijn voor de gekozen trein op bepaalde dagen (zonder zitreservatie): Deze tickets (met een beperkt aantal per trein) kunnen tot kort voor het vertrek gekocht worden. Het laagste “saver” tarief tussen Brussel en Amsterdam is er vanaf 25 EUR. Wie gebruik maakt van een “saver” tarief dient in tegenstelling tot het flex tarief wél een specifieke trein te boeken.

De EuroCity (de huidige InterCity) rijdt tussen Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal: een flex tarief tussen Antwerpen en Rotterdam bijvoorbeeld is al beschikbaar vanaf 25,20 EUR. Aan het saver-tarief zijn voor dat traject al tickets aan 10,10 EUR verkrijgbaar.

De EuroCity kan net zoals de huidige InterCity worden gebruikt voor binnenlandse treinreizen. Dat is niet zo voor de Eurocity Direct.

Draaischijf Brussel-Zuid

De verdubbeling van het IC-aanbod naar Nederland verstevigt tegelijk verder de rol van Brussel-Zuid als draaischijf van het Europese treinaanbod. Het dagelijks internationale treinaanbod (hogesnelheids- en IC-treinen) vanuit Brussel-Zuid is ondertussen uitgebreid tot 60 hogesnelheidstreinen en tot 60 klassieke treinen naar Nederland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn er ook nog de nachttreinen naar Wenen en Berlijn (3 x per week).

NMBS verkoopt treintickets naar meer dan 5.000 bestemmingen, waarvan 1.000 bestemmingen op minder 6 uur van Brussel en met maximaal één overstap.

In 2023 namen 18 miljoen reizigers in België een trein (inclusief kort grensoverschrijdend verkeer naar bijvoorbeeld Roosendaal of Maastricht) naar een van de internationale bestemmingen (in vergelijking met 16,2 miljoen in 2022).

De uitbreiding van het aanbod en de centrale positie van Brussel en België moeten meer en meer reizigers overtuigen dat de trein hét vervoersmiddel bij uitstek is voor binnenlands en intra-Europees reizen. Op die manier wordt ook de omslag naar een ware modal shift ondersteund.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be