Treinverkeer richting kust door werken beperkt tijdens vijf weekends in april en mei

Door geplande werken van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel aan het spoor tussen Gent en Brugge wordt het treinverkeer van en naar de belangrijkste kuststations vanaf het weekend van 23 en 24 april voor vijf opeenvolgende weekends omgeleid of ingeperkt: twee van de vier IC-verbindingen tussen Gent en Brugge rijden niet. ​

Infrabel voert tijdens 5 opeenvolgende weekends (23-24 april, 30 april-1ste mei, 7-8 mei, 14-15 mei en 21-22 mei) grote werkzaamheden uit voor de aanleg van het 3de en 4de spoor tussen Gent en Brugge. De aanleg van twee nieuwe sporen moet de kustregio vlotter bereikbaar maken voor het reizigersverkeer vanuit het binnenland en komt ook het goederenverkeer ten goede. Tijdens die weekends vinden er in opeenvolgende baanvakken verschillende, op elkaar afgestemde werken plaats. Het treinverkeer tussen Gent en Brugge wordt tijdens die weekends onderbroken op de hoofdspoorlijn 50A.

De belangrijkste werkzaamheden zijn in Oostkamp waar er een nieuw wisselcomplex in gebruik wordt genomen. In de zone Aalter-Landegem gebeuren er belangrijke seininrichtingswerken die gelinkt zijn aan de latere uitrol van het Europese veiligheidssysteem ETCS. In Bellem zijn er bovenleidingswerken gepland, in Hansbeke wordt de vroegere voetgangerstunnel aan de Melkerijstraat uitgebroken, in Hansbeke en Bellem worden de perrons verder afgewerkt. Daarnaast werkt Infrabel op verschillende plaatsen tussen Gent en Brugge aan het onderhoud en de vernieuwing van de spoorinfrastructuur. Tijdens deze werkweekends combineert de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder een maximum aan werkzaamheden.

Aangepaste treindienst

NMBS heeft een alternatief vervoersplan uitgewerkt om de hinder voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken.

• De IC-verbindingen Eupen-Brussel-Oostende en Genk-Brussel-Blankenberge worden tussen Gent en Brugge omgeleid via Lichtervelde, met een extra reistijd van 20 minuten.
  • De IC Brussels Airport-Zaventem – Brussel – Knokke wordt beperkt tot Gent waar reizigers kunnen overstappen op bovenvermelde IC-treinen richting Brugge: in Brugge maken ze vervolgens gebruik van een pendeltrein richting Knokke.
  • De IC-trein Antwerpen – Gent – Oostende wordt eveneens beperkt tot Gent. Reizigers kunnen daar eveneens overstappen op bovenvermelde IC-treinen richting kust.
  • Ook de L-trein Gent – Zeebrugge rijdt niet tussen Gent en Brugge. Reizigers dienen in Brugge over te stappen op een trein naar Zeebrugge.
  • Tussen Brugge en Oostende rijdt ook een pendeltrein.

Reizigers dienen niet enkel rekening te houden met extra reistijd of de nood aan een overstap, maar zullen door het beperkte aanbod soms, in geval van grote drukte, niet de trein kunnen nemen die ze van plan waren te nemen, en moeten wachten op een volgende trein.

NMBS vraagt haar reizigers hun reis goed voor te bereiden en voor hun vertrek de NMBS-app te raadplegen. Deze houdt rekening met de aangepaste treindienst. Via de routeplanner kan je ook zien hoe druk het is op de trein die je wil nemen.

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel