Treinsamenstelling nu ook te zien via NMBS-app

NMBS breidt nieuwe functie verder uit.

Treinreizigers zien sinds vandaag ook via de app van NMBS de samenstelling van hun trein. Zo weten ze bijvoorbeeld waar het eersteklas -of het fietsrijtuig zich bevinden, of hun trein is uitgerust met airco en of er stopcontacten zijn. De informatie was sinds midden april al te zien op de reisplanner op de NMBS-website. Dat wordt nu uitgebreid naar de app.

Dankzij de upgrade van haar reisplanner, nu zowel via de app als de website, zorgt NMBS ervoor dat ze haar reizigers nog beter kan informeren. Zo weten ze al voor de trein aankomt in het station uit hoeveel rijtuigen deze bestaat en over welke faciliteiten de trein beschikt. Daarnaast wordt ook de verwachte drukte in de trein getoond, een functie die door de coronacrisis versneld werd ontwikkeld en sinds 2020 beschikbaar is.

Enkel- of dubbeldekker?

Nieuw in vergelijking met de lancering van de functie voor de NMBS-website, is dat het type trein nu ook visueel wordt voorgesteld. Zo ziet de reiziger bijvoorbeeld of het om een enkel- of een dubbeldekker gaat en of hij of zij zal reizen in een Desirotrein of een splinternieuwe M7-dubbeldekker. Deze bijkomende informatie komt er op vraag van de reizigers en is voortaan zowel via de app als de website te zien.

Demonstratie:

Innovation Lab

De informatie over de treinsamenstelling werd ontwikkeld met de steun van het Innovation Lab, een transversaal team binnen NMBS dat zich uitsluitend bezighoudt met innovatie. Sinds de oprichting ervan vijf jaar geleden, in 2019, heeft het Innovation Lab tientallen projecten ontwikkeld en getest. Verschillende van die projecten zijn sindsdien beschikbaar gemaakt voor het grote publiek, andere werden stopgezet of worden momenteel nog getest.

www.nmbs.be