Treinreizigers zijn met steeds meer en zijn ook meer tevreden
Aantal treinreizigers stijgt tot 253 miljoen, klanttevredenheid gaat significant omhoog
In 2019 hebben meer dan 253 miljoen binnenlandse reizigers een NMBS-trein genomen. Dat zijn er negen miljoen meer dan in 2018, een stijging met 3,9%. De treinreizigers zijn ook meer tevreden over de dienstverlening van NMBS. In 2019 gaven 67% van de klanten NMBS een score van minstens 7 op 10. Dat is elf procent meer dan in 2018.
Het is reeds het derde jaar op rij dat het aantal treinreizigers met minstens 3,5% stijgt. Die groei doet zich voor in alle reizigerssegmenten, zowel bij het vrijetijdsverkeer als bij het woon-werkverkeer. Zo is in 2019 zowel het aantal reizigers met een woon-werkabonnement als met een schooltreinkaart gestegen met zo'n 3%.
Ook tijdens de daluren meer reizigers
Daarnaast is ook het aantal occasionele reizigers in 2019 fors gestegen. Het aantal klanten met een standaardbiljet steeg met maar liefst 9,9%. Het aantal jongeren dat in hun vrije tijd met de trein reist, is gegroeid met 4,6%. Dat laatste heeft NMBS te danken aan het succes van de Go Pass 1 en de Go Unlimited, waarmee jongeren tijdens de schoolvakanties onbeperkt de trein kunnen nemen. Het aantal reizigers dat kiest voor de trein dankzij een promoactie, zoals het Happy Ticket tijdens de kerstvakantie of het Bravo! Ticket voor Vorst Nationaal en Ancienne Belgique, is gestegen met 3,9%.
Van en naar Brussels Airport blijft de trein één van de belangrijkste vervoersmiddelen. Een kwart van alle luchthavenpassagiers kiest voor de trein om snel en veilig de luchthaven van Zaventem te bereiken.
Al deze occasionele reizigers nemen vaker de trein tijdens de daluren, wat betekent dat ook dan de treinen steeds meer gevuld geraken.
Klanttevredenheid stijgt fors
Voor NMBS is het uiteraard belangrijk te weten wat al die (nieuwe) klanten vinden van hun treinreis. In 2019 is de klanttevredenheid significant gestegen, tot 67%.
Wat vooral opvalt is de aanhoudende goede score voor de treinbegeleiders, die in 2019 verder is gestegen en nu 88,1% bedraagt. Maar ook de tevredenheid over de informatieverlening in de treinen (+13%) en in de stations (+12%), bijvoorbeeld tijdens de grote werken aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding, kent een sterke groei.
Het bijkomende treinaanbod van het vervoersplan 2017 - 2020 (+12%) en de stiptheid (+29%) gooien eveneens betere ogen, net zoals de netheid in de stations (+8%) en op de treinen (+5%) en het gebruik van de NMBS-verkoopkanalen (+8%).
Stiptheid tot boven 90%
De stiptheid is in 2019 gestegen tot 90,4%, wat meer dan 3 procentpunten beter is dan in 2018. Het gaat om het beste resultaat sinds 2015. Een beter en efficiënter onderhoud van de treinen in de werkplaatsen, een goede coördinatie van de spoorwerken tussen NMBS en Infrabel en bijkomende spoorcapaciteit tussen Brussel en Gent zijn maar een aantal voorbeelden die duidelijk hun vruchten afwerpen. Daarnaast waren er in 2019 ook minder grote incidenten met derden, die echter nog steeds de belangrijkste oorzaak van de vertragingen blijven.
1.900 nieuwe medewerkers in 2019
In 2020 zet NMBS de aanwervingsgolf van de afgelopen jaren verder. Na de 1.900 aanwervingen in 2019, gaat NMBS in 2020 op zoek naar meer dan 1.800 nieuwe medewerkers, die met passie voor de reiziger willen bijdragen aan de mobiliteit van morgen. Het gaat onder meer om 470 treinbestuurders, 240 treinbegeleiders en (onder)stationschefs en 400 technici.
Om al deze vacatures in te vullen, organiseren NMBS en HR Rail over het hele land tal van aanwervingsacties. Zo zijn er Job Days en op 21 maart zal de gekende Job Train opnieuw het land doorkruisen en geïnteresseerden de kans geven reeds de dag zelf te solliciteren.
Dimitri Temmerman
Bart Crols