Treinen reden ook in oktober stipter

De stiptheid van de treinen bedroeg in oktober 89,8%. Dat is beter dan in oktober vorig jaar, wat met een stiptheidscijfer van 89,5% al de beste oktobermaand was in meer dan tien jaar. Sinds begin dit jaar bedraagt de stiptheid gemiddeld 91,6%, een verbetering van 1,9% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (89,7%).

De analyse van de oorzaken van de niet-stiptheid toont aan dat in oktober 22,5% van de vertragingen te wijten was aan het gebrek aan robuustheid van het spoorwegsysteem, 13,6% aan Infrabel, 20,9% aan derden en 39,5% aan NMBS. De overige 3,5% is toe te schrijven aan andere oorzaken.

Oktober is door de weersomstandigheden traditioneel een maand waarin de stiptheidscijfers ten opzichte van de rest van het jaar iets lager liggen. Zo zorgde de doortocht van storm Benjamin in totaal voor 4.400 minuten, of 70 uur aan vertraging. 

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be