Treinen reden ook in november stipter

Cijfer voor de tiende maand op rij beter dan in dezelfde maand in 2023

De stiptheid van de treinen bedroeg in november 87,8%. Dat is gevoelig beter dan in november vorig jaar, toen 82% van de treinen stipt reed. November is zo de tiende maand op rij met een beter stiptheidscijfer dan in dezelfde maand een jaar eerder. Net zoals in oktober gaat het om de beste novembermaand in tien jaar, met uitzondering van de covidjaren 2020 en 2021.

De treinen rijden nagenoeg al het hele jaar stipter. Van januari tot en met november bedroeg de stiptheid gemiddeld 89,5%, in vergelijking met 87,5% in dezelfde periode vorig jaar.

De analyse van de oorzaken van de niet-stiptheid toont aan dat in november 25,2% van de vertragingen te wijten was aan de robuustheid van het spoorwegsysteem, 38,4% aan NMBS, 23% aan derden en 10,5% aan Infrabel. De overige 2,9% is toegeschreven aan andere oorzaken.

November is traditioneel een maand waarin de stiptheidscijfers ten opzichte van de rest van het jaar wat achteruit gaan. Vooral tijdens de tweede helft van vorige maand zorgde het koudere weer en incidenten met derden voor de nodige hinder. Spoorlopers en persoonsongevallen bijvoorbeeld zorgden samen voor 26.000 minuten, of ruim 430 uur aan vertragingen.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be