Treinaanbod tussen België en Nederland verdubbelt vanaf december, met forse reistijdwinst

45 minuten sneller tussen Brussel en Amsterdam

Vanaf 15 december rijdt tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid een nieuwe, snelle internationale trein. De nieuwe verbinding komt bovenop de bestaande klassieke IC-trein waardoor het treinaanbod van en naar Nederland verdubbelt. De verkoop voor de nieuwe trein met de naam Eurocity Direct, is op woensdag 16 oktober van start gegaan.

De Eurocity Direct wordt samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) ingelegd en zal er 45 minuten sneller over doen tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid (een reistijd van 2u07 tijdens de week en 2 uur tijdens het weekend; telkens vertrek op xx’49 in Brussel-Zuid). De verbinding wordt ingelegd met nieuwe ICNG B-motorstellen van NS.

De Eurocity Direct rijdt 16 keer per dag heen en terug, en doet volgende stations aan: Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Rotterdam-Centraal, Schiphol en Amsterdam-Zuid. De bestaande IC-verbinding – die voortaan EuroCity heet – spoort vanaf december tot Rotterdam-Centraal. De trein stopt zoals voorheen in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport – Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda. Alle bestaande stops in België behouden dus hun verbinding met Nederland.

Zoals de EuroCity is de Eurocity Direct een zeer flexibele trein want je hoeft met een "flex" tarief géén zitje of trein te reserveren. De trein is er voor iedereen: of het nu gaat om zakenreizigers of ​ vrijetijdsreizigers die graag de grachtengordel van de hoofdstad van Nederland willen verkennen, de verscheidenheid aan musea willen bezoeken of willen genieten van het uitgaans- en nachtleven.

Een flex tarief tussen Brussel en Amsterdam is al beschikbaar vanaf 64,10 EUR (2de klas): met een "flex" tarief kan een klant eender welke trein op de vermelde reisdatum nemen.

Voor de Eurocity Direct zijn ook zeer voordelige “saver” tarieven beschikbaar die geldig zijn voor de gekozen trein op bepaalde dagen (zonder zitreservatie): ​ Deze tickets kunnen tot enkele dagen voor de reisdatum gekocht worden. Het laagste “saver” tarief tussen Brussel en Amsterdam is er vanaf 25 EUR. Wie gebruikt maakt van een “saver” tarief dient in tegenstelling tot het flex tarief wél een specifieke trein te boeken.

De EuroCity (de huidige InterCity) rijdt tussen Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal: een flex tarief tussen Antwerpen en Rotterdam bijvoorbeeld is al beschikbaar vanaf 25,20 EUR. Aan het saver-tarief zijn voor dat traject al tickets aan 10,10 EUR verkrijgbaar.

De EuroCity zal net zoals de huidige InterCity kunnen worden gebruikt voor binnenlandse treinreizen. Dat is niet zo voor de Eurocity Direct.

www.nmbs.be