Transformatie station Mechelen bereikt met afwerking perrons 1 en 2 nieuwe mijlpaal

De volledige transformatie van het station van Mechelen in een integraal toegankelijk intermodaal knooppunt heeft met de vernieuwing van perrons 1 en 2 een nieuwe mijlpaal bereikt. De afwerking van de façade aan de stadszijde – samen met de eerder afgewerkte gevel aan de Arsenaalkant – geeft het station een duidelijk herkenbaar gezicht; een nieuw stadsicoon. ​ Tegelijk met de werken in het station wordt ook de spoorinfrastructuur vernieuwd en worden de bruggen over de Leuvense Vaart gerenoveerd.

Vernieuwing perrons 1 en 2

De vernieuwde en verhoogde perrons 1 en 2 zullen makkelijk bereikbaar zijn via vaste brede trappen, roltrappen en liften en betekenen een ware kwaliteitsboost voor de beleving van de reiziger.

De stationsbenadering van NMBS gaat immers uit van een vlotte toegankelijkheid ​voor alle reizigers, een functionele inbedding in het stedelijk weefsel ​en een naadloze aansluiting op andere vervoersmodi.

Perron 1 is al vanaf 4 november geopend voor de reizigers en perron 2 komt vanaf het nieuwe vervoersplan op 15/12 aan de beurt. De definitieve (rol)trappen voor perron 2 worden tijdens de vernieuwing van perrons 3 en 4 geplaatst; tot dan is perron 2 toegankelijk door middel van een lift en trappen.

De reizigers op de perrons worden door de golvende, tot 16 meter hoge, overkappingen en de transparante gevel tegen weer en wind beschermd. De zitbanken zijn ingewerkt in de voeten van de luifel.

Net zoals aan de Arsenaalzijde van het station zijn in de gevel en het dak luchtkussens geïntegreerd die een fractie wegen van een gelijkaardige oppervlakte in glas. Ze zijn ook zeer duurzaam en onderhoudsvriendelijk.

De lichtstraten in het dak en in de perronvloeren zorgen voor natuurlijke lichtinval tot in de toekomstige stationsplaza op niveau -1: deze brede onderdoorgang zal uiteindelijk beide stadsdelen met mekaar verbinden.

Volgende fase start begin 2025

Begin 2025 start dan de volgende bouwfase van de vernieuwing van het station en wordt koortsachtig gewerkt aan de Arsenaalzijde. Dan komen perrons 8, 9 en 10 aan de beurt. Met de herinrichting van het stationsplein als afsluiting, zullen de werken naar verwachting tegen 2030 volledig zijn afgerond. ​ ​

Het station van Mechelen is met bijna 20.000 opstappende reizigers per dag een belangrijk knooppunt. Het stilleggen van het treinverkeer is gedurende de werken niet mogelijk vandaar dat in vijf verschillende fases wordt gewerkt met telkens een aantal perrons die buiten dienst gaan, met zo beperkt mogelijke hinder voor de reiziger.

Spoorwerken in het station en renovatie van de Vierendeelbruggen

In het kader van de werkzaamheden aan de perrons werken Infrabel en haar studiebureau TUC RAIL ook stapsgewijs verder aan de vernieuwing van de spoorinfrastructuur. Zo zijn de voorbije maanden en tijdens de herfstvakantie onder meer de bedding, sporen, ballast (= laag stenen), wissels, seinen en bovenleiding van de perronsporen 1-2 volledig vernieuwd. Vanaf maandag 4 november kunnen de treinen onmiddellijk aan normale snelheid over de sporen 1 en 2 rijden. In nauw overleg met NMBS werkt Infrabel ook gefaseerd verder aan de vernieuwing van de overige sporen in het station (zie hierboven in het persbericht) en aan andere werkzaamheden in de omgeving.

Het golvende dak van het station verwijst naar de historische Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart. Infrabel is bezig met de vernieuwing van de 3de Vierendeelbrug (spoorlijn Antwerpen – Mechelen – Brussel). Deze dubbelsporige metalen brug met een overspanning van 63 meter dateert uit 1935 en wordt de komende jaren (met afwerking in 2027) volledig gerenoveerd: ze wordt gezandstraald en geschilderd en ook de staalstructuur wordt hersteld.

Ter hoogte van de brug en in de omliggende zone zullen er ook allerlei spoorwerken gebeuren. In een latere fase zal de laatste Vierendeelbrug over de Leuvensesteenweg (spoorlijn Leuven-Mechelen-Dendermonde) gerenoveerd worden. De twee andere Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart zijn al volledig gerenoveerd waarvan de 2de brug heel recent.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS
Frédéric Petit

Frédéric Petit

Woordvoerder Infrabel

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be