Symbolische start werken integrale toegankelijkheid station De Pinte

NMBS en Infrabel gaven maandag het symbolische startschot voor de voorbereidende werken die het station van De Pinte in 2027 integraal toegankelijk moeten maken. Concreet worden de perrons verlengd, verhoogd en vernieuwd, komen er liften naar elk perron alsook bijkomende hellingen en trappen. Ook de onderdoorgang wordt vernieuwd. Deze belangrijke investering moet het comfort en de toegankelijkheid voor de reizigers verhogen.

Belangrijk regionaal spoorknooppunt

Bijna 1700 reizigers nemen dagelijks de trein in het station van De Pinte. Het station is bovendien een belangrijk knooppunt voor zowel reizigers- als goederenvervoer, aangezien er twee spoorlijnen (lijn 75 tussen Gent en Moeskroen en lijn 86 tussen De Pinte en Ronse) kruisen. In De Pinte stoppen dagelijks meer dan 140 treinen naar Oudenaarde, Ronse, Gent, Kortrijk, De Panne, Antwerpen en Brussel.

NMBS en Infrabel willen het station van De Pinte integraal toegankelijk maken, als onderdeel van een breder plan om tegen 2032 176 stations autonoom toegankelijk te maken (een stijging met 80%): bijna 70% van alle reizigers nemen in deze stations de trein.

Noodzakelijke werken voor een integrale toegankelijkheid

De toegankelijkheid wordt verbeterd door liften te plaatsen naar alle perrons, belangrijk voor reizigers met beperkte mobiliteit. Het gaat in totaal om drie liften, naar perron 1, perron 2-3 en perron 4. Daarnaast worden de perrons verhoogd tot de standaardhoogte van 76 cm om het op- en afstappen van de trein te vergemakkelijken. Perrons 1 en 4 krijgen bijkomende hellingen en trappen en perrons 3 en 4 worden dan weer verlengd om langere treinen te kunnen ontvangen.

Ook de uitrusting van de perrons wordt uitgebreid: alle perrons krijgen geleidelijnen en noppentegels, nieuwe luifels en zitbanken. De breedte van perron 4 wordt geoptimaliseerd om een groenzone te kunnen aanleggen die dienst moet doen als buffer en infiltratiebekken voor regenwater.

Tot slot wordt ook de bestaande onderdoorgang gerenoveerd: een nieuwe vloer wordt gelegd, het plafond krijgt een nieuwe lik verf en de wanden krijgen een akoestische afwerking.

De totale investering van dit stationsvernieuwingsproject bedraagt €13 miljoen.

Timing en uitvoering

De stationswerken duren 3 jaar en zullen dus in 2027 afgerond zijn, maar deze timing is nog onder voorbehoud en zal later meer in detail gedefineerd kunnen worden na de voorstudie. De uitvoering van de werken wordt gecoördineerd ​ door TUC RAIL, dochteronderneming van Infrabel. Het openbaar onderzoek voor de werken is ondertussen afgerond.

Minister Van Peteghem - Vice-eersteminister, Minister van Financiën en Titelvoerend Burgemeester De Pinte: “Veel inwoners van De Pinte-Zevergem, maar ook van onze buurgemeenten, maken gebruik van de vlotte treinverbinding in De Pinte richting Gent en Brussel. Dat is een gigantische troef voor onze gemeente. Daarom is het belangrijk dat we blijven investeren in een toegankelijk en veilig station, ook voor wie minder goed te been is. Om die reden was de verhoging van de perrons een prioriteit voor het gemeentebestuur. We hebben dit dossier hoog op de agenda gehouden en ik ben trots dat we samen met de NMBS en Infrabel tot plannen zijn gekomen voor een ingrijpende modernisering van ons station én dat de werken op korte termijn kunnen aanvatten.
Sophie Dutordoir – CEO NMBS: “Als vervoersmaatschappij met een opdracht van openbare dienst is het de taak van NMBS om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen zich kunnen verplaatsen en dat ook zo zelfstandig mogelijk kunnen doen. Integrale toegankelijkheid van onze stations is daarom een belangrijk speerpunt van onze strategie. In De Pinte wordt die ambitie ingevuld met verhoogde perrons, uitgerust met liften, hellende vlakken en trappen. De vernieuwing van de luifels en de onderdoorgang zorgen voor extra comfort voor de reizigers”.
Benoît Gilson – CEO Infrabel: “De Pinte is een regionaal belangrijk station. Het ligt aan een druk spoorknooppunt waar dagelijks heel wat reizigers- en goederentreinen passeren. Ik ben dan ook uitermate tevreden dat we vandaag de start van de voorbereidende werken om dit station om te vormen en klaar te maken voor de toekomst kunnen aankondigen. De Pinte toont hoe Infrabel samen met NMBS en dankzij de federale regering blijft investeren in veilig en vlot treinverkeer”.
Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS
Britt Monten

Britt Monten

Persattaché, Infrabel

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.