Stiptheid treinen in oktober gevoelig beter

Beste oktobermaand in meer dan tien jaar

De stiptheid van de treinen bedroeg in oktober 89,5%. Dat is gevoelig beter dan in oktober vorig jaar, toen 85,5% van de treinen stipt reed. Het gaat zelfs om het beste resultaat voor de maand oktober in meer dan tien jaar, met uitzondering van de covidjaren 2020 en 2021.

Van januari tot en met oktober dit jaar bedroeg de stiptheid gemiddeld 89,7%. Ook dat cijfer is beter dan in dezelfde periode vorig jaar (88,0%).

De betere stiptheidscijfers zijn het resultaat van een collectieve inspanning. Zo is er een verbetering van alle oorzaken die leiden tot niet-stiptheid.

De analyse van de oorzaken van de niet-stiptheid toont aan dat in oktober 26,3% van de vertragingen te wijten was aan de robuustheid van het spoorwegsysteem (ofwel het onevenwicht tussen het treinaanbod, de capaciteit van het net en de beschikbare middelen voor de operaties), 37,5% aan NMBS, 21,5% aan derden en 11,0% aan Infrabel. De overige 3,7% is toegeschreven aan andere oorzaken.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be