Stiptheid bereikt 89,7% in 2024 

De stiptheid bereikte het afgelopen jaar 89,7%, een verbetering met 2,2% in vergelijking met 2023 (87,5%).

Sinds september 2024 worden de "kleine" vertragingen gepubliceerd. Deze nieuwe methodologie verschaft een meer volledig beeld van de verdeling van de oorzaken van de niet-stiptheid. Vertragingen die bijvoorbeeld te wijten zijn aan een trein die iets te laat vertrekt, problemen met de verkeersregeling, een grote toestroom aan reizigers op het perron of een ongeplande kruising met een andere trein worden voortaan opgenomen.

Volgens deze analyse was van de niet-stiptheid in 2024 (10,3%) bijna een kwart (24,6%) te wijten aan het gebrek aan systemische robuustheid, 21,9% als gevolg van derden, 13,7% ten laste van Infrabel, 36,7% voor rekening van NMBS en 3,2% als gevolg van andere oorzaken.

De verbetering wordt vastgesteld bij alle oorzaken van de niet-stiptheid, op de eerste plaats bij de oorzaken ten laste van NMBS. ​ Van de bovenvermelde verbetering van de stiptheid met 2,2% tussen 2023 en 2024 is inderdaad meer dan de helft toe te schrijven aan NMBS (1,2%).

Betere stiptheid tijdens de avondspits 

Een meer gedetailleerde analyse toont aan dat de verbetering vooral tijdens de avondspits te merken is, dankzij een betere capaciteit om de tijdens de ochtendspits opgelopen vertragingen te absorberen. Dat is te danken aan met name verschillende verbeteringen van de operationele procedures, een meer doeltreffend beheer van incidenten of nog bepaalde optimaliseringen van de dienstregelingen.

Een blik op het ganse jaar toont aan dat vooral het begin van het jaar 2024 een moeilijke periode was op het spoor, met verstoringen die op de eerste plaats te wijten waren aan de winterse omstandigheden. De sneeuwval in januari heeft de stiptheid die maand doen dalen. ​ Spoorlopers en persoonsaanrijdingen waren voor het ganse jaar dan weer goed voor bijna 100.000 minuten vertraging.

Het afgelopen jaar bevestigt de tendens van een structurele verbetering van de stiptheid sinds 2010. De teams van NMBS en Infrabel blijven werken aan de verbetering van de stiptheid om op die manier de vastgelegde doelstellingen te behalen.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be