Stiptheid bereikt 89,6% in april 2024

De stiptheid is verbeterd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

In april bereikte de stiptheid van het treinverkeer 89,6%. Het gaat om een niveau dat hoger ligt dan tijdens dezelfde periode vorig jaar (88,6% in april 2023). Deze verbetering is grotendeels te verklaren door een vermindering van het aantal zeer grote incidenten, alsook door de daling van het aantal incidenten te wijten aan het rollend materieel. Het aantal minuten vertraging dat toe te schrijven is aan NMBS, is met 30% gedaald in vergelijking met april 2023.

Het treinaanbod en de stiptheid blijven aanzienlijk geïmpacteerd worden door de lopende werken tussen Halle en Brussel en ter hoogte van Denderleeuw.

Tijdens de afgelopen eerste vier maanden van 2024 bedroeg de stiptheid gemiddeld 88,7%, beter dan de stiptheid in dezelfde periode van 2023 (88,0%). Dit gemiddelde cijfer wordt nog steeds beïnvloed door de storingen als gevolg van het slechte weer van januari.

NMBS blijft werken aan de verbetering van de stiptheid, met als doel de objectieven te bereiken die vastgelegd zijn in het met de Belgische staat afgesloten openbaredienstcontract.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.