Start renovatie historisch trapkooien Vilvoorde

De vernieuwing van het station van Vilvoorde gaat een volgende fase in met de start van de renovatie van de historische trapkooien op de perrons. De kooiconstructie op perrons 1-2 werd zaterdag met een kraan opgetild en vervolgens vervoerd naar een atelier om daar volledig gerenoveerd te worden.

De hijswerken voor perrons 3-4 en perrons 5-6 vinden later in het voorjaar plaats. Aangezien de kooien over de sporen worden getild en daarvoor een buitendienststelling van de betrokken sporen noodzakelijk is, vinden de werken telkens tijdens een weekend plaats. Door de restauratiewerken uit te voeren in een atelier in plaats van op de perrons kan de impact op de treindienst zo veel mogelijk beperkt worden

In de zomer van 2022 konden de reizigers gebruik maken van een nieuwe, bijkomende brede onderdoorgang met roltrappen en liften. De perrons zijn vernieuwd, met nieuwe schuilhuisjes, zitbanken en luifels.

Fietsparking

Eind 2023 werden de uitgebreide, overdekte fietsstallingen aan de stadszijde van het station in gebruik genomen. Een van beide fietsstallingen bevindt zich vlakbij de vernieuwde onderdoorgang en het busstation, waardoor reizigers snel en eenvoudig van de trein op een ander vervoersmiddel kunnen stappen.

Het totaal aantal fietsplaatsen is fors toegenomen, tot bijna 1.000, inclusief een afgesloten beveiligd gedeelte met toegangscontrole. NMBS speelt daarmee in op het gestegen gebruik van de fiets om van en naar het station te reizen. NMBS wil tegen 2032 het aantal fietsplaatsen aan haar stations met meer dan 30% verhogen tot 164.000.

Ook het plein voor het station is ondertussen volledig heraangelegd.

De fietsparking aan de Parkstraat bevindt zich ter hoogte van het busstation en de nieuwe onderdoorgang, die in juli 2022 werd geopend. Vanuit deze onderdoorgang kunnen de reizigers onder meer via een lift en een roltrap vlot naar elk perron.

“Het station van Vilvoorde is de afgelopen jaren omgevormd in een vlot toegankelijk intermodaal station met alle comfort voor de reizigers. In 2022 werd een nieuwe, ruime onderdoorgang geopend met liften en roltrappen naar de perrons die op hun beurt volledig vernieuwd zijn met schuilhuisjes, zitbanken en luifels. In 2023 werd met de opening van de uitgebreide fietsenstallingen aan de stadszijde van het station een belangrijk intermodaal hoofdstuk geschreven en in 2024 is het ​ de beurt aan de renovatie van de historische trapkooien. Kortom, een omvorming in een eigentijds, modern station met respect voor het historische karakter," zegt Algemeen Directeur Stations van NMBS, Patrice Couchard.
“Met de restauratie van de historische trapkooien – bij de eerste realisaties van het Belgische spoorwegnet werden dergelijke industriële kooien veelvuldig gebruikt – komt na bijna 10 jaar het einde van de noodzakelijke renovatie eindelijk in zicht. Het behoud van deze ijzeren constructies referereert naar de begintijd van het Belgische spoor. De treinverbinding Brussel-Mechelen over het grondgebied van stad Vilvoorde is de oudste publieke spoorlijn op het Europees continent. Op deze manier erkennen de stad en de spoorwegmaatschappij de grote erfgoedwaarde van ons station terwijl door de grondige renovatie het aantal reizigers historisch hoge toppen scheert. Het Vilvoords station is inmiddels uitgebouwd tot een hedendaags, modern en gebruiksvriendelijk multimodaal vervoersknooppunt met heel wat bus- en fietsverbindingen, deelwagens en taxiplaatsen,” zegt de burgemeester van Vilvoorde, Hans Bonte.

Uitgebreid aanbod

In het station van Vilvoorde nemen elke weekdag gemiddeld zo’n 6.000 reizigers de trein. Op een weekdag stoppen er meer dan 250 treinen. Het gaat zowel om IC-treinen van en naar Antwerpen, Brussel en Mechelen als voorstedelijke S-treinen richting Halle, Mechelen, Brussel en de Europese wijk.

hijsen van het portaal

MP4 - 67 Mb