Start 2de fase vernieuwingswerken station Gent-Sint-Pieters

20 september 2021 - Morgen, dinsdag 21 september 2021, start de tweede fase van de vernieuwing van het station Gent-Sint-Pieters. De komende jaren wordt het station verder omgebouwd tot een functioneel, autonoom toegankelijk en comfortabel station voor de reizigers. Tijdens de eerste fase van de werken werden de perrons en sporen 12 tot 8 reeds vernieuwd. De tweede fase omvat de perrons en sporen 7 tot en met 1. Om de impact op het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken, zullen de werken gefaseerd worden uitgevoerd. Vanaf morgen wordt gestart met de sporen 6 en 7. ​ ​ ​

De nog te vernieuwen sporen en perrons krijgen dankzij de werken een volwaardige overkapping. Deze zal architecturaal aansluiten bij die van de reeds vernieuwde perrons en de reizigers in alle weersomstandigheden het nodige comfort bieden. Bovenop de overkapping komen later zonnepanelen. De perrons zelf worden verhoogd tot 76 centimeter en worden dankzij nieuwe roltrappen en liften autonoom toegankelijk.

In de kelderverdieping en op het gelijkvloers komen er fietsenstallingen waardoor er in Gent-Sint-Pieters plaats zal zijn voor in totaal 17.000 fietsen. Op het gelijkvloers - onder de treinsporen - komen verder een tramstation, publieke voorzieningen en commerciële ruimtes.

Fasering

Om het treinverkeer te blijven garanderen en de hinder voor de tienduizenden reizigers te beperken, wordt er gewerkt in deelfases. Er worden telkens twee sporen uit dienst genomen en pas als die volledig vernieuwd zijn en terug in gebruik zijn genomen, schuiven de werken op en wordt gewerkt aan de volgende perrons en sporen.

De werken starten aan de sporen 6 en 7. Aansluitend wordt het perron 7-8 vervolledigd en afgewerkt.

Er wordt begonnen met het plaatsen van beschoeiingswanden. Deze zorgen ervoor dat de overige sporen veilig in gebruik kunnen blijven tijdens de werken. Daarna kan de aannemer beginnen met het uitgraven van de oude funderingen en spoorbeddingen. Later dit jaar start de bouw van de nieuwe funderingen waarop de sporen 6 en 7 en de ruwbouwconstructie van onder andere de kelder en de gelijkvloerse verdieping zullen steunen.

De werfzone aan de kant van de Voskenslaan, waar de eerste werken starten. Van hieruit wordt de ruimte onder de sporen verder vergroot.

Tegen het einde van 2023 zijn de sporen 6 en 7 klaar, samen met de perrons 6,7 en 8. Daarna kunnen de werken aan de sporen 4 en 5 beginnen. In latere deelfases worden de sporen en perrons 5 tot en met 1 heraangelegd.

De afgelopen weken is Infrabel reeds gestart met de voorbereidende spoorwerken in de zone van het station tot aan de Snepkaai. Deze werf omvat onder andere de voorbereiding van nieuwe perronsporen en de werken aan de bovenleiding en de seininrichting.

De werken worden in opdracht van NMBS uitgevoerd door de tijdelijke maatschappij Antwerpse Bouwwerken-VALENS-EEG.

De afgelopen weken is Infrabel reeds gestart met een aantal voorbereidende spoorwerken.
Sophie Dutordoir, CEO van NMBS: “De heropstart van de werken in Gent-Sint-Pieters is eindelijk een feit. Met meer dan 55.000 opstappende reizigers per dag is het station één van de grootste van het land. Voor alle reizigers wordt het station een functioneel en integraal toegankelijk mobiliteitsknooppunt waar ze eenvoudig kunnen overstappen van de trein op een ander vervoersmiddel. Extra aandacht gaat daarbij naar de fiets, waarvoor het aantal parkeerplaatsen wordt uitgebreid tot maar liefst 17.000.”
Benoit Gilson, CEO van Infrabel: “Vanuit Infrabel zorgen wij ervoor dat de spoorinfrastructuur in Gent-Sint-Pieters klaar is voor de toekomst en voor onze klanten. Wij zijn dan ook heel blij met de opstart van de 2e fase van deze werf.”
Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn: “Het hervatten van de werken aan het station is ook goed nieuws voor De Lijn: pas na de heraanleg van de treinsporen kan De Lijn immers het tramstation onder die sporen in gebruik nemen. Ook de bushaltes kunnen dan verder verlengd worden. Op die manier wordt het voor onze reizigers makkelijker om over te stappen op bus of tram.”
Georges Gilkinet, vicepremier en federaal minister van Mobiliteit: “Als minister van Mobiliteit en conform het regeerakkoord wil ik meer mensen op de trein en levendige, makkelijk toegankelijke stations en perrons voor alle reizigers, met goede aansluitingen op andere vervoersmodi en uitgebreide fietsparkings. Dat is de beste manier om van mobiliteit een echte vrijheid te maken voor iedereen die het openbaar vervoer gebruikt. Om onze stations te moderniseren, moeten we dus investeren. In Gent-Sint-Pieters zien we hoe groot de impact daarvan is op het dagelijks leven van de talrijke stationsbezoekers. Dat verheugt me."
Mathias De Clerq, burgemeester en voorzitter van de stuurgroep Project Gent Sint-Pieters: “Het is goed dat de werken aan het station weer opstarten. Gentenaars en de vele reizigers die gebruikmaken van het station verdienen een hedendaagse en gebruiksvriendelijke toegangspoort tot onze stad.”

Informatie voor pendelaars en buurtbewoners

Op dinsdag 12 oktober tussen 16.30 uur en 21 uur vindt in de oude tramtunnel van het station een infomarkt plaats. Daar krijgen pendelaars en omwonenden informatie over de stationswerken en de impact op de omgeving. Verder zullen er standen staan over de geplande nieuwbouwprojecten zoals het S-gebouw op het Koningin Mathildeplein en het nieuwe dienstgebouw aan de Koningin Fabiolalaan.

Project Gent Sint-Pieters

De ombouwing van het station maakt deel uit van de ontwikkelingen in het kader van het Project Gent Sint-Pieters. Dit project houdt ook de bouw van een nieuw tram- en busstation in, de projectontwikkeling aan de Koningin Fabiolalaan, het S-gebouw aan het Koningin Mathildeplein en de herinrichting van het publiek domein in de stationsbuurt.

Gisèle Rogiest

Woordvoerder Project Gent-Sint-Pieters