Staking zaterdag 17 augustus: Gegarandeerde treindienst

• Ongeveer 1 op de 2 treinen rijdt
  • Meeste treinen naar Pukkelpop, de kust en de Ardennen rijden
  • Gegarandeerde treindienst vanaf vrijdagochtend op routeplanner

15 augustus 2019 - Door een staking van de onafhankelijke spoorbond OVS zal het treinverkeer op zaterdag 17 augustus verstoord zijn. Op basis van het treinbegeleidingspersoneel dat heeft aangegeven te zullen werken heeft NMBS een gegarandeerde treindienst uitgewerkt, waardoor zaterdag ongeveer 1 op de 2 treinen (53%) rijdt. Reizigers kunnen de gegarandeerde treindienst vanaf vrijdagochtend raadplegen via de online routeplanner van NMBS.

NMBS betreurt de hinder die de reizigers zaterdag door de staking kunnen ondervinden. Om die hinder zo beperkt mogelijk te houden, heeft NMBS wel een gegarandeerde treindienst uitgewerkt. Daarbij is zoveel mogelijk voorrang gegeven aan de treinen tussen de grote steden en de treinen naar Pukkelpop, waarop NMBS zaterdag de meeste reizigers verwacht. Daarnaast rijden ook de meeste L-treinen en voorstedelijke S-treinen.

Treinaanbod naar Pukkelpop, Ardennen en de kust

Naar Pukkelpop rijden zaterdag de meeste treinen. De IC-treinen tussen Blankenberge en Genk, die stoppen in verschillende grote stations zoals Gent-Sint-Pieters, Brussel en Leuven rijden nagenoeg allemaal. Ook vanuit Antwerpen rijden de meeste IC-treinen naar Hasselt. Vanuit Mol rijden er zaterdag geen treinen naar Hasselt. Deze reizigers wordt aangeraden op zoek te gaan naar een alternatief.

De meeste treinen naar de Ardennen rijden zaterdag. Ook van en naar de kust rijden zaterdag de meeste treinen. Het gaat dan om de treinen tussen Eupen en Oostende en de treinen tussen Genk en Blankenberge. Deze treinen stoppen in verschillende grote stations. Daarentegen is het zo dat de meeste extra treinen naar de kust en andere toeristische bestemmingen zaterdag niet rijden. Het station van Knokke wordt niet bediend.

In een aantal kleinere stations zullen zaterdag door de staking amper of geen treinen stoppen.

Raadpleeg de routeplanner

NMBS raadt haar reizigers aan hun reis zorgvuldig te plannen. Daarvoor kunnen ze vanaf vrijdagochtend gebruik maken van de online routeplanner van NMBS, waarop de gegarandeerde treindienst zal te zien zijn.