Staking donderdag 19 december: één trein op drie rijdt

• Ongeveer een derde van de treinen rijdt,
  • waarvan de helft van de IC-treinen en een derde van de L- en S-treinen.
  • De meeste P-treinen rijden niet.

17 december 2019 - Door een aangekondigde staking van een aantal vakbonden zal het treinaanbod beperkt zijn vanaf woensdag 18 december om 22 uur tot en met donderdag 19 december om 22 uur. Om de hinder voor de reiziger te beperken, heeft NMBS op basis van het personeel dat heeft aangegeven te zullen werken een alternatieve treindienst uitgewerkt. Daardoor rijdt tijdens de staking een derde van de treinen. Reizigers kunnen alle details vanaf woensdagochtend raadplegen via de NMBS-website en de online routeplanner. NMBS betreurt de impact van de staking op haar reizigers en stelt alles in het werk om hen zo goed mogelijk te informeren.

NMBS heeft een alternatieve treindienst uitgewerkt die voorrang geeft aan de IC-treinen, die rijden tussen de grote steden. Ondanks de staking rijdt de helft van de IC-treinen.

Daarnaast rijdt een derde van de L-treinen en de voorstedelijke S-treinen. De meeste P-treinen, de treinen die enkel rijden tijdens de ochtend- en de avondspits, rijden niet.

In een aantal kleinere stations zullen tijdens de staking amper of geen treinen stoppen.

Plan uw reis

NMBS raadt haar reizigers aan om hun reis zorgvuldig te plannen. Daarvoor kunnen ze gebruik maken van de online routeplanner van NMBS, die vanaf woensdagochtend rekening houdt met de gegarandeerde treindienst.

De alternatieve treindienst wordt ook gecommuniceerd via de verschillende informatiekanalen van NMBS, zoals de sociale media en de schermen en de aankondigingen in de stations.

Voor meer informatie over de impact van de staking op het internationaal treinverkeer kunnen reizigers terecht op de website van NMBS Internationaal.

De staking zal waarschijnlijk ook een impact hebben op een aantal loketten. NMBS raadt reizigers die geen abonnement of een tienrittenkaart hebben aan om indien mogelijk hun ticket vooraf te kopen of indien op de dag zelf te kiezen voor een digitaal verkoopkanaal zoals de website, de app of de ticketautomaten van NMBS.