Staking 29 november: Treinverkeer ernstig verstoord

• In totaal rijdt een kwart van de treinen
  • Waarvan 2 op 5 IC-treinen en 1 op 4 S/L-treinen
  • Er rijden bijna geen P-treinen
  • Spoornet gesloten in grootste deel van de provincies Namen (met uitzondering van de Waalse laterale as) en Luxemburg en in een deel van Waals-Brabant

OPGELET: Deze informatie is enkel geldig voor de staking van het gemeenschappelijk vakbondsfront van het spoorwegpersoneel (NMBS en Infrabel) op dinsdag 29 november. Over de alternatieve dienstregeling voor de aparte staking van een vakbond van treinbestuurders op woensdag 30 november en donderdag 1 december wordt respectievelijk op maandag 28 november en dinsdag 29 november gecommuniceerd. Deze dienstregeling wordt op dit moment uitgewerkt.

Als gevolg van de staking aangekondigd door het gemeenschappelijk vakbondsfront zal vanaf maandag 28 november om 22 uur tot en met dinsdag 29 november het treinverkeer ernstig verstoord zijn. NMBS ​ heeft op basis van het personeel dat heeft aangegeven te zullen werken waar mogelijk een alternatieve treindienst uitgewerkt. Alle details daarvan kunnen vanaf maandagochtend worden geraadpleegd via de online reisplanner van NMBS, via de app of website.

De alternatieve treindienst zorgt ervoor dat tijdens de staking een ​ kwart van de treinen zal rijden. Van de IC-treinen, dat zijn de treinen tussen de grote steden, rijden twee treinen op vijf. Daarnaast rijdt ook één op de vier L-treinen en voorstedelijke S-treinen.

Er rijden bijna geen P-treinen. Dat zijn de treinen die normaal enkel rijden tijdens de ochtend- en de avondspits.

In het grootste deel van de provincie Namen (met uitzondering van de Waalse laterale as) en Luxemburg en in een deel van Waals-Brabant, waaronder ook Ottignies, rijden er geen treinen. Dat komt doordat er onvoldoende personeel beschikbaar is in het seinhuis van Infrabel in Namen, dat noodzakelijk is om het treinverkeer veilig te laten verlopen. Ook in een aantal andere stations in het land zullen er weinig tot geen treinen stoppen. NMBS raadt alle betrokken reizigers aan om indien mogelijk thuis te werken of op zoek te gaan naar een alternatief.

Elders in het land zullen de seinhuizen normaal functioneren en kunnen zorgen voor veilig verkeer, waardoor een alternatieve treindienst mogelijk is.

Beschikbaarheid van personeel

De alternatieve treindienst is opgesteld op basis van het personeel bij NMBS en Infrabel dat heeft aangegeven te zullen werken. Het gaat om al het essentiële operationele personeel, zoals treinbegeleiders, treinbestuurders en het personeel in de seinhuizen van Infrabel. Afhankelijk daarvan kan de hinder in de ene provincie groter zijn dan in de andere.

Plan uw reis

NMBS raadt haar reizigers aan om hun treinreis goed voor te bereiden, en dat voor ze naar het station gaan. Dat kan via de reisplanner op de NMBS-website of -app, die vanaf maandagochtend voor de staking van dinsdag 29 november de alternatieve treindienst toont. De schermen in de stations tonen tijdens de staking enkel de treinen die rijden. De alternatieve dienstregeling voor de staking van woensdag en donderdag zal respectievelijk dinsdag en woensdag beschikbaar zijn via de reisplanner.

De alternatieve treindienst wordt ook gecommuniceerd via de verschillende informatiekanalen van NMBS, zoals de sociale mediakanalen (Twitter en Facebook), de NMBS-website en de schermen en de aankondigingen in de stations. Alles wordt in het werk gesteld om de reizigers zo goed mogelijk gedetailleerde en realtime informatie te geven.

Thomas Baeken

Woordvoerder Infrabel