Spoorbond OVS bevestigt stakingsaanzegging voor 27 juli

Treinverkeer dreigt zaterdag ernstig verstoord te zijn. NMBS werkt alternatieve dienstregeling uit

23 juli 2019 - Door een aangekondigde staking van de onafhankelijke spoorbond OVS bij de treinbegeleiders dreigt het treinverkeer op zaterdag 27 juli de hele dag ernstig verstoord te zijn. NMBS betreurt dat dit hinder zal veroorzaken voor haar reizigers, die rekenen op de trein om onder meer naar de kust of een festival te gaan. Om de hinder voor hen zoveel mogelijk te beperken, werkt NMBS op basis van het treinbegeleidingspersoneel dat heeft aangegeven te zullen werken een alternatieve dienstregeling uit.

Tijdens de ontmoeting met spoorbond OVS vandaag heeft de directie herhaald alles op alles te zetten om dit jaar zoals gepland 300 nieuwe treinbegeleiders aan te werven. De helft van hen is reeds aan boord en de komende maanden zullen ook de andere vacatures worden ingevuld.

NMBS erkent wel dat de zomerperiode niet evident is voor haar medewerkers. In tegenstelling tot heel wat andere bedrijven blijft NMBS de hele zomer lang op volle toeren draaien. Er mogen dan wel minder pendelaars zijn en dus ook minder piekuurtreinen, heel wat reizigers rekenen op de trein om naar de kust, een festival of een andere toeristische trekpleister te reizen. Daarvoor wordt het treinaanbod naar deze bestemmingen versterkt.

Voor onze treinbegeleiders is het daarom niet altijd even makkelijk om tijdens de zomervakantie verlof op te nemen. NMBS is zich daarvan bewust en zet extra omkadering in om de werkdruk optimaal te verlichten en ze werft volop aan, om zo de komende maanden en vakantieperiodes meer verlof en ook meer deeltijds werk te kunnen toekennen. Ook de komende jaren zet NMBS sterk in op de aanwerving van nieuwe treinbegeleiders.

Ondanks deze zeer concrete toezeggingen aan de vakbonden en een intensieve en constructieve dialoog met de verschillende personeelsorganisaties, blijkt de vakbond OVS ondanks alles haar stakingsaanzegging te handhaven. De NMBS betreurt ten zeerste deze blokkering van de dialoog en roept de treinbegeleiders op om deze zaterdag toch hun stakingsintenties in te trekken.

Alternatieve dienstregeling

De alternatieve dienstregeling voor zaterdag wordt vrijdagochtend 26 juli gecommuniceerd via de verschillende informatiekanalen van NMBS. Treinreizigers wordt aangeraden om hun reis zorgvuldig te plannen. Daarvoor kunnen ze gebruik maken van de online routeplanner van NMBS, waarop de alternatieve treindienst zal te zien zijn.

Ook voor informatie over het internationaal treinverkeer kunnen reizigers terecht op de website van NMBS.