Securail houdt voortaan elke dag willekeurige ticketcontroles in de stations

NMBS wil discussies met reizigers zonder treinticket uit de trein houden

Securail, de veiligheidsdienst van NMBS, houdt voortaan elke dag tientallen willekeurige ticketcontroles in de stations. Daarbij dienen reizigers hun treinticket te tonen vóór ze op de trein stappen. Hebben ze dat niet, dienen ze er eerst één te kopen. NMBS startte vorig jaar al met deze controleacties, maar dit jaar wordt het aantal ervan fors opgedreven. Zo waren er dit jaar al zo’n 3.500 controles. Met de acties wil NMBS er de reizigers aan herinneren dat ze een treinticket moeten hebben voor ze in de trein stappen. Discussies met reizigers die dat niet hebben, zijn op de trein de belangrijkste oorzaak van agressies. Dankzij deze controles houden we die discussies uit de trein.

De controles vinden plaats op willekeurige momenten en in willekeurige stations. Voor het vertrek van een trein stellen de veiligheidsagenten van Securail zich op aan de toegangen van het perron of op het perron zelf, om vervolgens bij alle reizigers een visuele controle te doen van de vervoersbewijzen. Reizigers die geen ticket kunnen tonen, worden door de agenten doorverwezen naar de NMBS-website of- app en de ticketautomaten of loketten in de stations.

Uitgebreid getest in 2022

In 2022 ging NMBS van start met deze controleacties. Verspreid over het hele jaar vonden er controles plaats voor het vertrek van 55.000 treinen, en dat in een honderdtal stations. Het viel op dat wanneer de controles plaatsvonden, het aantal verkochte treintickets aan de automaten of de loketten in dat station gevoelig steeg, met soms zelfs uitschieters tot 40%.

Vanaf dit jaar wordt het aantal controles opgedreven, zodat er elke dag tientallen plaatsvinden, verspreid over alle 550 stations. Tijdens de eerste twee maanden van dit jaar waren er al zo’n 3.500 controleacties, goed voor 11.000 gecontroleerde treinen en vervangbussen.

Geldig ticket vóór je op de trein stapt

Met deze controleacties wil NMBS er de reizigers aan herinneren dat zij over een geldig vervoersbewijs moeten beschikken nog voor ze op de trein stappen. De mogelijkheden om een ticket te kopen zijn de afgelopen jaren uitgebreid en vereenvoudigd, zowel online als aan de automaten.

De helft van alle tickets wordt gekocht aan een ticketautomaat en dertig procent via de NMBS-website of -app. Dertien procent van de tickets wordt gekocht aan de loketten. Desondanks wordt nog 2% van de tickets gekocht aan boord van de trein, wat dikwijls zorgt voor discussies. Reizigers betalen aan boord van de trein een toeslag van 9 euro: een maatregel die hen ertoe moet aanzetten vooraf een ticket te kopen.

Discussies uit de trein houden

De controleacties zijn een manier om eventuele discussies aan boord van de trein te vermijden. Discussies met reizigers die niet over een geldig vervoersbewijs beschikken, liggen aan de basis van zowat de helft van alle 1.900 meldingen van agressie tegenover NMBS-medewerkers vorig jaar.

Om Securail en het trein- en het stationspersoneel daarin te ondersteunen, werft NMBS in 2023 onder meer 150 nieuwe Securail-veiligheidsagenten aan. Samen met hun collega’s moeten zij hun aanwezigheid in de stations en treinen versterken. De veiligheidsagenten zijn bevoegd om identiteitscontroles uit te voeren en een PV op te stellen in het kader van inbreuken op de wet op de politie van de spoorwegen.

NMBS bedankt de spoorwegpolitie en de lokale politie voor de huidige samenwerking, maar benadrukt hun noodzakelijke en voldoende zichtbare aanwezigheid ​ in stations(omgevingen) en treinen ter ondersteuning van de eigen veiligheidsdienst.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.