Resultaten 2024

NMBS afficheert voor 2024 goede financiële resultaten dankzij een omzetgroei en kostenbeheersing. NMBS blijft investeren in de uitbreiding van het aantal integraal toegankelijke stations en de vernieuwing en modernisering van haar treinen.
In 2024 steeg het aantal reizigers licht tot 245,1 miljoen (na de forse groei van 7,6% tot 244,7 miljoen reizigers in 2023). Het gaat om een stijging voor het derde jaar op rij, maar de terugkeer van de pendelaars laat langer op zich wachten.
Het aantal klassieke woon-werkabonnementen blijft omwille van het ondertussen stevig verankerde telewerk achter op de situatie van voor de coronacrisis, terwijl de in 2023 gelanceerde Flex Abonnementen – voor wie twee of drie dagen per week naar het werk pendelt – blijven groeien, conform de verwachtingen. Meer dan een kwart van alle woon-werkabonnees heeft nu een flexibel treinabonnement (een Flex of Halftijds Abonnement).
De groei van de inkomsten uit losse tickets (met 13,2%) weerspiegelt enerzijds het stijgend aantal vrijetijdsreizigers en anderzijds het aantal reizigers dat individuele tickets verkiest boven de abonnementen en tienrittenkaarten.
De inkomsten uit de andere segmenten (onderhoud voor derden, inkomsten uit de concessies in de stations en opbrengsten van het internationale verkeer) waren hoger dan de verwachtingen. Het internationale verkeer werd gedragen door de verdubbeling van het IC-aanbod naar Nederland en de lancering van de klassieke OUIGO-trein naar Parijs, voorafgegaan door het succes van de klassieke trein tijdens de Olympische- en Paralympische Spelen in Parijs.
Operationeel resultaat in het groen
Het operationeel resultaat van NMBS (recurrente EBITDA) staat met 131,6 miljoen EUR in het groen (in vergelijking met 142,2 miljoen EUR in 2023) en is gedragen door enerzijds een hogere omzet, hoewel lager dan verwacht, en anderzijds lagere energiekosten en kostenbeheersing.
NMBS is met 3.800 treinen per dag, waarvan meer dan 90% wordt aangedreven door elektriciteit, de grootste elektriciteitsafnemer van het land. Een daling van de elektriciteitsprijs heeft dan ook een impact op de energiefactuur van NMBS, hoewel het grootste deel van de gedaalde kost aan de Staat wordt teruggestort door de vermindering van de aan NMBS betaalde vaste exploitatiedotatie.
Daarnaast leveren de maatregelen van NMBS om het energieverbruik te verminderen, met name het gebruik van energiemeters, de aankoop van modern, energiezuinig materieel en het toepassen van de principes van eco-driving en eco-stabling (respectievelijk energie-efficiënt rijden en energie-efficiënt parkeren), hun vruchten af. Het tractie-energieverbruik daalde tot 36,74 GWh, 3% minder dan in 2023.
De kosten worden ook beheerst dankzij de productiviteitsinspanningen die zijn opgenomen in het openbaredienstcontract afgesloten met de Belgische Staat voor de periode 2023-2032.
De financiële resultaten zorgen voor een verdere daling van de economische schuld tot 2,146 miljard EUR (in vergelijking met 2,228 miljard EUR eind 2023).
Duurzaamheid
NMBS heeft in het kader van de opstelling van een duurzaamheidsverklaring, waartoe ondernemingen conform de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), vanaf het boekjaar 2025 jaarlijks verplicht zijn, al een voorbereidende en vrijblijvende oefening gemaakt om haar toekomstige verplichtingen op het gebied van duurzaamheidsrapportage te anticiperen. De duurzaamheidsverklaring omvat alle relevante Ecologische (Milieu), Sociale en Governance (ESG)-elementen, maar is voor het jaar 2024 nog geen officiële duurzaamheidsverklaring volgens de CSRD. Enkele voorbeelden: de broeikasgasemissies scope 1 daalden (directe emissies onder controle of eigendom van het bedrijf) tot 52.062 ton CO2 equivalent (54.578 ton in 2023).
In het kader van een duurzaam aankoopbeleid nodigt NMBS haar leveranciers uit een ESG-evaluatie uit te voeren (Ecovadis of gelijkwaardig). De evaluatie is verplicht voor bepaalde dure contracten. In 2024 kregen 69% van de uitgaven van NMBS en 300 van haar leveranciers een Ecovadis-evaluatie, waarvan 63% van de uitgaven en 248 leveranciers een goede score van 50 punten of meer haalden.
1.300 nieuwe medewerkers in 2024
Om de groeiplannen te realiseren, wierf NMBS in 2024 meer dan 1.300 nieuwe medewerkers aan, de overgrote meerderheid operationele medewerkers zoals treinbestuurders, treinbegeleiders, techniekers en veiligheidspersoneel.
Op 1 januari 2025 telde NMBS 16.953 medewerkers, bijna honderd meer dan een jaar geleden (16.864 op 1 januari 2024).
Meer dan 870 miljoen EUR investeringen
In het kader van het openbaredienstcontract wil NMBS tegen 2032 het aantal treinreizigers met dertig procent en het treinaanbod met tien procent verhogen. Ter ondersteuning van deze groei zal NMBS tegen 2032 de helft van haar treinvloot vernieuwen, het aantal integraal toegankelijke stations quasi verdubbelen tot 176 en inzetten op de groei van het aantal fietsplaatsen in de treinen met 50% en in de fietsenparkings met 30%. Daarnaast zet ze de digitalisering en de vernieuwing van de werkplaatsen verder.
Meer dan de helft van de investeringen (453 miljoen EUR) ging in 2024 naar de verdere vernieuwing van de treinvloot (bijkomende instroom van 160 M7-dubbeldekrijtuigen), modernisering van de vloot van M6-dubbeldekrijtuigen en de installatie van het veiligheidssysteem ETCS op motorstellen en locomotieven. Eind 2024 was 95% van de vloot met ETCS uitgerust. Tegen eind dit jaar zal dat voor de volledige vloot het geval zijn.
209 miljoen EUR werd geïnvesteerd in de onthaalinfrastructuur. Zo werden in negen stations de perrons verhoogd (tot in totaal 203) en werden dertien stations integraal toegankelijk (tot in totaal 116), waardoor ze volledig zijn uitgerust voor personen met een beperkte mobiliteit. Het gaat om de stations van Ans, Athus, Blankenberge, Brussel-Noord, Groenendaal, Bergen, Philippeville, Terhulpen, Profondsart, Neerpelt, Pepinster-Cité, Moensberg en Spa-Géronstère. Verder werden meer dan vijftig werven of projecten van grote of middelgrote omvang opgestart of verdergezet, zoals in de stations van Gent-Sint-Pieters, Hasselt, Mechelen en Ottignies. In Bergen werd eind 2024 het nieuwe autonoom toegankelijke station in dienst genomen.
Het aantal fietsplaatsen in de stations groeide dan weer met duizend plaatsen tot in totaal 127.868 (in vergelijking met 126.777 een jaar geleden), een verdere versterking van de stations als intermodale knooppunten.
Voor de digitaliseringsprojecten werd 123 miljoen EUR uitgetrokken. Zo werd een nieuwe intuïtieve aankoopmodule op de website uitgerold, is de samenstelling van de trein voortaan zichtbaar in de reisplanner in de app en op de website en kunnen tickets van De Lijn voortaan ook via de NMBS-app gekocht worden.
Tot slot werd 75 miljoen EUR besteed aan de vernieuwing van de werkplaatsen en andere installaties. In de werkplaats van Hasselt wordt een bijkomende werkhal gebouwd en van de centrale werkplaatsen van Mechelen en Salzinnes werd reeds een reeks daken vernieuwd.