Renovatie Brussel-Noord voltooid: meer comfort en functionaliteit

16 december 2019 - Met de heropening van de vernieuwde centrale onderdoorgang is de renovatie van het station Brussel-Noord voltooid. De tienduizenden reizigers die hier elke dag de trein nemen, genieten van integrale toegankelijkheid en bijkomend comfort en gebruiksvriendelijkheid, met respect voor het historische karakter van het gebouw.

Met meer dan 84 treinen per uur en meer dan 60.000 opstappende reizigers per werkdag, neemt het station Brussel-Noord een centrale positie in in het nationale spoorwegverkeer.

In 2014 is NMBS gestart met de renovatie van de binnenzijde van de publieke ruimten van dit Brusselse station, als onderdeel van haar strategie om haar stations gebruiksvriendelijk en functioneel in te richten. Bijzondere aandacht ging daarbij naar een betere toegankelijkheid voor alle reizigers, dankzij de installie van liften en roltrappen naar elk perron, betere signaletica en een bewegwijzeringsysteem voor slechtzienden. Brussel-Noord is een van de 41 stations waar reizigers met beperkte mobiliteit tot drie uur voor het vertrek assistentie kunnen reserveren bij het instappen in de trein.

Een renovatie in drie fases

Sinds 2018 hebben de reizigers al toegang tot de volledig gerenoveerde stationshal, waar licht en vrije ruimte overheersen. Speciale akoestische materialen beperken er de nagalm, waardoor de reizigerscommunicatie beter verstaanbaar is.

In de volledig gerenoveerde stationshal overheerst licht en vrije ruimte.
In de volledig gerenoveerde stationshal overheerst licht en vrije ruimte.

De renovatie van de noordelijke en de zuidelijke onderdoorgang werd respectievelijk in 2017 en 2018 afgerond. In de zuidelijke onderdoorgang zijn er liften naar elk perron, in de noordelijke zijn er roltrappen. Dit jaar werd de renovatie van de centrale onderdoorgang afgerond. Deze werd volledig heraangekleed (met akoestisch materiaal dat het geluid van het treinverkeer moet dempen) en uitgerust met stijgende en dalende roltrappen naar elk perron.

Met de heropening van de centrale onderdoorgang is de renovatie van Brussel-Noord voltooid.
Met de heropening van de centrale onderdoorgang is de renovatie van Brussel-Noord voltooid.

Daarnaast zijn in de gerenoveerde stationshal ook beide liften en roltrappen in gebruik genomen. Deze bieden toegang tot de buszone onder het station, tot een nieuwe fietsenstalling met 570 plaatsen, een Fietspunt en een nieuwe Kiss & Ride, waar voor personen met beperkte mobiliteit twee parkeerplaatsen zijn gereserveerd.

De uitgebreide fietsenparking is vanuit de stationshal makkelijk te bereiken met een lift en een roltrap.
De uitgebreide fietsenparking is vanuit de stationshal makkelijk te bereiken met een lift en een roltrap.

De volledig vernieuwde signaletica informeren de reizigers beter en begeleiden hen optimaal naar de perrons of naar andere vervoersvormen. De beveiliging van het station is ook versterkt dankzij de ingebruikname van nieuwe bewakingscamera’s.

Ook de diensten die worden aangeboden aan de reizigers worden in het station Brussel-Noord uitgebreid. ​ In 2017 werd reeds een nieuwe winkelgalerij geopend en in de loop van de eerste jaarhelft van 2020 zullen reizigers kunnen genieten van in totaal een dertigtal winkels en diensten.

De totale kost van de drie fases van de werken bedraagt ongeveer 35 miljoen euro. Momenteel is overigens een studie lopende betreffende de renovatie van de perrons, de laatste etappe in de modernisering van het station Brussel-Noord.

Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.