Raad van bestuur keurt treinaanbod 2025 goed

De raad van bestuur van NMBS heeft vandaag unaniem het treinaanbod voor 2025 goedgekeurd, dat in voege treedt op 15 december 2024. Het omvat een groei van het treinaanbod ten belope van bijna 2% (in miljoen treinkm) ten opzichte van ​ 2024, bovenop de groei van 1% die reeds in 2024 is geïmplementeerd. Die groei wordt nog aangevuld met de herinlegging van 220 treinen die in 2022 waren afgeschaald omwille van een acuut personeelstekort ingevolge de covid-crisis.

Globaal zal zo over de duurtijd van het vervoersplan ​ 2023-2026 een groei van 5% gerealiseerd worden, in plaats van de oorspronkelijk voorziene groei van 7%. Deze realistische bijstelling van het vervoersplan houdt enerzijds rekening met het beschikbaar personeel, en anderzijds met de beperkte infrastructuurcapaciteit op bepaalde plaatsen van het Infrabel-net. ​

Met deze groei wordt een eerste stap om de 10% groei horizon 2032, zoals vervat in het contract van openbare dienst, te realiseren. NMBS bevestigt meteen de einddoelstelling.

De projecten die nu nog niet kunnen doorgaan zullen worden geïntegreerd in de toekomstige vervoersplannen vanaf december 2025.

Heringelegde treinen

Die groei van het treinaanbod over drie jaar, onder meer met weekend- en laatavondtreinen, komt boven de herinjectering in 2025 van 220 treinen per week (in hoofdzaak ter versterking van het voorstedelijk aanbod) die in 2022 werden afgeschaald omwille van acute personeelsproblemen post-covid.

Het gaat bijvoorbeeld om een tweede S-trein per uur tijdens de piekuren tussen Antwerpen en Herentals en een aantal P-treinen rond Gent, Geraardsbergen en Kortrijk.

Uitbreidingen S-aanbod

Rond Antwerpen zal op zaterdag de voorstedelijke S-trein tussen Puurs, Antwerpen en Essen voor het eerst twee keer per uur rijden. Overigens rijdt deze trein sinds begin september op weekdagen opnieuw twee ​ keer per uur tussen Antwerpen en Essen.

Vanaf juni 2025 zal op weekdagen de S81 tussen Schaarbeek, Brussel-Schuman, Ottignies en Louvain-la-Neuve de hele dag rijden, in plaats van enkel tijdens de spits. Tussen Ottignies en Brussel komt er een derde S-trein per uur. Deze zal ook stoppen in de Europese wijk. De uitbreiding is mogelijk omdat het baanvak tussen Brussel en Bakenbos vanaf dan uit vier sporen zal bestaan.

De S-verbinding Gent – Lokeren – Oudenaarde - Ronse zal vanaf december elk uur van de dag rijden, door toevoeging van drie treinen.

“Dampoortexpress”

Vanaf december zal ook de rechtstreekse piekuurtrein op weekdagen tussen Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort en Brussel (ook genoemd “Dampoortexpress”) opnieuw volgens zijn originele dienstregeling rijden, met aankomst in Brussel-Zuid om 8u30. In december 2023 werd de trein met een uur vervroegd, nadat het rijpad door een conflict met een Eurostartrein door Infrabel werd geweigerd.

Wijziging IC-aanbod Brussel-Antwerpen

Tussen Antwerpen en Brussel zullen er vanaf december bovenop de twee voorstedelijke S-treinen vier in plaats van vijf IC-treinen per uur rijden, waarvan één ​ Brussels Airport aandoet. Dat komt omdat één IC-verbinding door capaciteitsbeperkingen op het net en na een arbitrageprocedure ingesteld door Infrabel rijpaden verloor aan Eurostar, en dit op basis van de hogere infrastructuurvergoedingen die deze treinen genereren.

Opnieuw meer treinen naar Europese wijk

In juni 2025 lopen de werken van Infrabel aan de Carsoelbrug in Sint-Job ten einde. Er zullen dan opnieuw twee sporen beschikbaar zijn op de spoorlijn tussen Brussel-Luxemburg en het station van Sint-Job in Ukkel. Daardoor kunnen er opnieuw meer S-treinen rijden tussen Brussel-Luxemburg en Nijvel enerzijds en tussen Brussel-Luxemburg, Halle en Edingen anderzijds: het gaat in totaal om 33 treinen per dag.

Wijziging in bestaand aanbod ter optimalisatie van de robuustheid en de stiptheid

Van en naar de stations van Bergen en Dendermonde wijzigt vanaf december het traject van een aantal treinverbindingen. Rond Bergen gaat dat om een aantal L-treinen, rond Dendermonde om een IC -en een voorstedelijke S-verbinding. Dankzij deze aanpassingen kan de robuustheid en zo ook de stiptheid van de treinen in de regio worden verbeterd.

Wijzigingen in bestaand aanbod omwille van de infrastructuur

Ingevolge een haalbaarheidsstudie van Infrabel om zowel het nationale en internationale treinaanbod als het vrachtvervoer van de verschillende operatoren op het net te kunnen verzekeren wijzigt het traject van een aantal IC en S-treinen.

Een gevolg daarvan is dat de IC-treinen tussen Luik-Guillemins, Ans, Borgworm en Brussel een ander traject zullen volgen en ook in Brussels Airport stoppen. Deze stations krijgen daardoor een rechtstreekse treinverbinding met de luchthaven van Zaventem. De reistijd tussen Borgworm en Brussel met de IC-trein neemt wel toe met dertien minuten. Dit wordt dan weer gecompenseerd door een nieuwe en bijkomende ​ mogelijkheid om naar Brussel te reizen, en dat via een overstap in Landen, door de verlenging van een bestaande S-verbinding van Borgworm naar Landen. Naast deze twee mogelijkheden blijft tijdens de spits een derde mogelijkheid bestaan met de piekuurtreinen, die net zoals vandaag in minder dan een uur het traject afleggen.

In Sint-Truiden en Alken zal er voortaan de hele dag een tweede trein per uur stoppen. En vanuit Aalst vermindert de reistijd richting Leuven met veertien minuten.

Vanaf december rijdt een P-trein ’s avond opnieuw tussen Gent-Sint-Pieters en Kortrijk.

Een P-trein ’s ochtends tussen Kortrijk en Gent zal niet kunnen rijden omwille van verzadigde infrastructuurcapaciteit in Gent: deze trein wordt echter voorafgegaan en gevolgd door IC-treinen met voldoende resterende capaciteit.

Sneller tussen Brussel en Amsterdam

Samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) zet NMBS vanaf december 2024 16 keer per dag (heen-en-terug) een nieuwe, snelle internationale treinverbinding in tussen de stations Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid. De verbinding wordt ingelegd met nieuwe ICNG-treinstellen die toebehoren aan NS.

De nieuwe verbinding komt bovenop de klassieke IC-trein (eveneens 16 keer per dag heen-en-terug) tussen de stations Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal, via Brussels Airport, en met stops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam. Het treinaanbod van en naar Nederland wordt daardoor verdubbeld. De klassieke IC-trein zal net zoals vandaag kunnen worden gebruikt voor binnenlandse treinreizen. Dat is niet zo voor de internationale verbinding tussen Brussel en Amsterdam.

Klassieke treinverbinding naar Parijs

En ook tussen Brussel en Parijs wordt vanaf december 2024 een nieuwe treinverbinding ingelegd. Het gaat om een klassieke trein tussen beide hoofdsteden, via Bergen.

De nieuwe dienstregeling zal over enkele weken beschikbaar zijn via de online reisplanner van NMBS.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be