Ontwerp stationsgebouw Kortrijk wordt aangepast aan beschikbare financiële middelen

Het ontwerp voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw van Kortrijk en de aanleg van de stationsomgeving zal worden aangepast om deze in lijn te brengen met de oorspronkelijk voorziene financiële middelen. Na de onderhandelingen met kandidaat-aannemers voor de bouw van het huidige ontwerp is immers een prijsverschil van om en bij de 40% blijven bestaan in hoofde van de verschillende partijen tussen de offertes en de budgetraming. Dat zijn de partners van het stationsproject – de stad Kortrijk, De Lijn, Infrabel en NMBS – unaniem overeengekomen.

De lopende aanbestedingsprocedure voor het sluitstuk van het stationsproject – waarover in 2023 tussen de partners een samenwerkingsakkoord werd gesloten - wordt daarom stilgelegd. Het sluitstuk van het project omvatte naast verhoogde, overkapte integraal toegankelijke perrons en een brede onderdoorgang ook een nieuw busstation. Deze zullen het voorwerp uitmaken van een nieuw project uitgaande van het behoud van het huidige stationsgebouw.

De partners benadrukken het belang van een nieuw, kwalitatief hoogstaand ontwerp dat enerzijds volop ingeschreven blijft in de filosofie van toegankelijkheid, intermodaliteit en comfort, maar anderzijds ook past binnen het voorziene budget. De partijen zijn overeengekomen om bij het nieuwe ontwerp uit te gaan van het behoud en de valorisatie van het bestaande gebouw, rekening houdend met de erfgoedwaarde.

In die zin zal nu verder samen worden gewerkt.

NMBS wil tegen 2032 30% extra reizigers aantrekken en 10% extra treinaanbod uitbouwen. De uitbouw van stations als integraal toegankelijke, comfortabele, multimodale knooppunten waar naadloos van het ene vervoersmiddel op het andere kan worden overgestapt, moet die ambitie ondersteunen. Het station van Kortrijk is een knooppunt voor het openbaar vervoer, en dat zowel binnen West-Vlaanderen als naar het binnenland (IC-verbindingen naar Gent, Poperinge, Antwerpen-Centraal, Brussel, Brugge, Oostende, en Brussels Airport – Zaventem). Het telt op een werkdag bijna 9.000 opstappende treinreizigers

NMBS: "We bevestigen onze ambitie om van het station van Kortrijk een intermodale hub te maken die comfort en toegankelijkheid biedt aan onze reizigers en bijdraagt aan de vernieuwing van de stationsomgeving.”
Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn: “Het station van Kortrijk is een belangrijke mobiliteitsschakel voor de ruime regio. ​ Om de ambitieuze Vlaamse doelstellingen qua modal shift te bereiken zijn goede overstapmogelijkheden tussen verschillende vervoersmodi essentieel. Daarom blijft De Lijn bij haar ambitie om snel werk te maken van een nieuw, attractief, comfortabel en veilig busstation in Kortrijk.”
Ruth Vandenberghe: burgemeester Kortrijk: “Niemand wil dat de kosten de pan uitswingen. De rekening moet kloppen. We moeten nuchter zijn in aanpak en groots in ambitie. We maken samen werk van een realistisch en betaalbaar ontwerp met respect voor de erfgoedwaarde van het stationsgebouw en een haalbare timing.”
Dimitri Temmerman

Dimitri Temmerman

Woordvoerder, NMBS
Thomas Baeken

Thomas Baeken

Woordvoerder Infrabel

Persdienst De Lijn

 

Ruth Vandenberghe

Burgemeester stad Kortrijk

 

 

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be