Nog gemakkelijker met de trein reizen: NMBS test treinticket dat zich in realtime aanpast aan traject van de reiziger

NMBS gaat op zoek naar 10.000 reizigers om dit te testen

3 augustus 2021 - NMBS test en innoveert voor haar reizigers. Om het aankoopproces van tickets te vereenvoudigen, overweegt ze - naast haar bestaande verkoopkanalen - een nieuw systeem om treintickets aan te kopen, één dat werkt met geolocalisatie. Het gaat om één van de projecten die bedacht en getest worden door het Innovation Lab, een team binnen NMBS dat aan vernieuwende ideeën werkt. Om dit nieuwe systeem te testen gaat NMBS op zoek naar 10.000 reizigers: de test gaat deze maand van start.

Het ‘FTQ-Lab’-verkoopsysteem is een innovatieve technologie die het reizen met de trein nog eenvoudiger maakt: met een gebruiksvriendelijke applicatie kan de reiziger, nadat hij zich geregistreerd heeft, inchecken wanneer hij het station of perron nadert, en uitchecken zodra hij zijn bestemming heeft bereikt. Dankzij de gps-gegevens wordt het traject van begin tot eind gedetecteerd, en krijgt de reiziger na de reis automatisch een eindafrekening die via de app betaald wordt.

Deze technologie, ontwikkeld door de firma Fairtiq, heeft verschillende voordelen: ze bespaart tijd en zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de klantenervaring omdat het niet langer nodig is om gegevens in te voeren (persoonsgegevens, vertrek- en aankomststation enz.) en om het vervoerbewijs te kopen en bij te houden. Bovendien krijgt de reiziger gegarandeerd de beste prijs voor het ticket, afhankelijk van zijn profiel (leeftijd enz.). Een ander voordeel is dat deze technologie geen bijkomende infrastructuur nodig heeft omdat ze werkt met de gps-functie waarover alle smartphones beschikken. Reizen met de trein wordt door deze vernieuwing soepeler, doordat het proces volledig is geautomatiseerd.

Een eerste afdoende test

In de loop van 2020 hebben reeds 440 NMBS-medewerkers en reizigers dit systeem met succes getest. Daardoor kon de nauwkeurigheid van de technologie worden geverifieerd en de tevredenheid van de klanten worden gemeten. Het effectief aankopen van treintickets kon toen nog niet.

Dankzij de positieve resultaten van de eerste test kan nu een tweede testfase worden gestart. Daarin wordt ook de ticketverkoop geïntegreerd. De testers zullen vier producten uit het NMBS-gamma kunnen kopen (Senior, Youth, Weekend, Standaardtickets).

Het nieuwe concept behoort tot de projecten die door het Innovation Lab van NMBS ontwikkeld en getest worden en uiteindelijk aangenomen kunnen worden als de test succesvol blijkt en de haalbaarheidsstudies, waaronder ook de economische, positief blijken. De klassieke verkoopkanalen zullen in ieder geval blijven bestaan.

De ‘FTQ-Lab’-app voor mobiele telefoons is op vrijwillige basis te downloaden, en respecteert de privacy van de gebruikers.1

Oproep voor kandidaten!

Deze tweede testfase zal over meerdere maanden gespreid worden. Tijdens deze periode zal NMBS de volledige gebruikservaring van het systeem evalueren. NMBS start de tweede testfase met 500 personen, om geleidelijk een maximum van 10.000 testers te bereiken. De testers genieten automatisch het beste tarief op basis van hun profiel (tijdens de test wordt met vier soorten tickets gewerkt).

NMBS gaat dus op zoek naar reizigers die deze functionaliteit willen testen: geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via de website http://nmbs.be/FTQ-Lab.

Afhankelijk van het aantal inschrijvingen maakt NMBS een selectie, om zo voor een representatief testpubliek te zorgen. Vanaf deze maand zal een aantal reizigers het systeem kunnen testen.

Het Innovation Lab

NMBS is een bedrijf dat wil innoveren, en deze wens wordt geconcretiseerd door het Innovation Lab, dat sinds eind 2019 bestaat. Het doel is nieuwe technologieën te integreren om de reizigers van dienst te zijn. De mobiliteitssector ondergaat een grondige transformatie: nieuwe technologieën en spelers komen op en de behoeften van de klanten evolueren (intermodaliteit, flexibiliteit, connectiviteit, real time ...). NMBS past zich aan deze evolutie aan. Het is in dit kader dat het team van het Innovation Lab nieuwe trends analyseert, nieuwe technologieën test en werkt aan de implementatie van innovatieve projecten met directe positieve effecten voor de klanten van NMBS.

In het kader van deze innovatiecultuur heeft NMBS ook intern een Innovation Community opgericht. Deze mobiliseert een honderdtal medewerkers van de onderneming rond innovatieve projecten waarvoor NMBS nauw samenwerkt met externe partners.

1Naleving van de Europese regelgeving die alle aspecten van de privacy in de digitale wereld regelt (Algemene Verordening Gegevensbescherming)

Over FAIRTIQ:

FAIRTIQ is een innovatieve Zwitserse start-up gevestigd in Bern. Haar doel is de om het gebruik van het openbaar vervoer zo eenvoudig mogelijk te maken. De gratis ticketing-applicatie ontwikkeld en beheerd door FAIRTIQ is reeds beschikbaar op het hele openbare vervoersnetwerk in Zwitserland en Liechtenstein, evenals in delen van Duitsland en Oostenrijk. Met meer dan 28 miljoen reizen op haar conto, is de applicatie de meeste gebruikte “check-in/check-out”-oplossing ter wereld voor het openbaar vervoer. De applicatie is beschikbaar op IPhone en Android. FAIRTIQ werkt samen met verschillende vervoersmaatschappijen en tariefgemeenschappen in Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk en Liechtenstein. Ook de Zwitserse Spoorwegen (SBB) vertrouwen op de FAIRTIQ-technologie en hebben deze in hun eigen applicatie geïntegreerd als de functie EasyRide.