NMBS zorgt voor bijkomend klassiek treinaanbod voor toeristische en sportieve zomer in Parijs

Tickets voor de nieuwe Eurocity zijn vanaf vandaag te koop

Parijs zal deze zomer het culturele, toeristische en uiteraard sportieve centrum van de wereld zijn, met de organisatie van de Olympische en Paralympische Spelen. NMBS legt deze zomer een nieuw klassiek treinaanbod in – de Eurocity - naar de Franse hoofdstad, en dat vanaf de zeer scherpe prijs van 34 EUR per ticket.

Heel wat reizigers hoppen tijdens de zomerperiode de grens over, op bezoek bij onze zuiderburen. Logisch, Parijs is met de trein vlakbij: je stapt in Brussel-Zuid de trein op en duikt vanuit het station Paris Nord onmiddellijk het centrum van de Lichtstad in. Dat wordt met de klassieke trein die NMBS gedurende bepaalde periodes tijdens de zomermaanden inlegt, nog gemakkelijker: geen risico op files op de autosnelwegen, geen parkeerproblemen in een periode die ongetwijfeld zeer druk zal zijn. ​ Een must voor toeristen of voor supporters die de atleten die deelnemen aan de Olympische en Paralympische Spelen een hart onder de riem willen steken.

Het gaat vanuit Brussel-Zuid om 2 treinen per dag tussen 24 juli en 11 augustus en 1 trein per dag tussen 28 augustus en 8 september (de treinen rijden ook telkens terug vanuit Parijs). Deze periodes vallen respectievelijk samen met het eerste en tweede deel van het sportevent. ​ ​

De Eurocity stopt ook in het station van Bergen (de enige stop tussen Brussel en Parijs), waar de reizigers ook kunnen opstappen. De ticketverkoop is vandaag gestart en reservatie is verplicht. Tickets zijn te koop via de website van NMBS Internationaal. De prijs van een tweedeklasticket start vanaf 34 EUR voor een enkele reis. Een ticket eerste klas is beschikbaar vanaf 49 EUR voor een enkele reis. Voor groepen vanaf 10 personen gelden specifieke tarieven.

Sophie Dutordoir, CEO van NMBS: “Parijs is een populaire bestemming voor toeristen. Dit jaar komen daar ook nog eens de fans van de Olympische atleten bij. De trein was al de evidente keuze om de Lichtstad te bereiken, en met dit extra aanbod moedigen we iedereen aan te kiezen voor het meest duurzame en comfortabele vervoersmiddel.”
Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit"De Olympische en Paralympische Spelen in Parijs geven deze zomer duizenden Belgen een zitje op de eerste rij om te supporteren voor hun favoriete atleten. En net als alle atleten van Team België, maar ook van andere delegaties die door België trekken, zullen ze het nog gemakkelijker vinden om hiervoor de trein te nemen! Kiezen voor de trein betekent kiezen voor de meest duurzame, ontspannende, veilige én efficiënte reis naar dit wereldwijde sportevenement. En in de toekomst zullen de Belgen (en de Fransen) kunnen profiteren van deze rechtstreekse en meer betaalbare verbinding tussen onze twee hoofdsteden, die het aanbod van hogesnelheidstreinen aanvult en een nog beter alternatief kan bieden voor de auto. ​ Dit is uitstekend nieuws voor de mobiliteit!"

NMBS biedt via haar verkoopkanalen meer dan 1.000 bestemmingen aan met een reistijd van minder dan 6 uur vanaf Brussel, en met maximum één overstap. NMBS wil daarbij België, en in het bijzonder Brussel-Zuid, positioneren als een knooppunt in het Europees spoorverkeer.

Details dienstregeling

Van 24 juli tot en met 11 augustus vertrekt de trein telkens ’s ochtends vroeg (7u02 tijdens de week en 7u06 tijdens het weekend) en in de vroege namiddag (13u38 op weekdagen en 12u26 op zaterdag/zondag). Een terugrit is mogelijk vlak na de middag (12u30 tijdens de week en 13u56 tijdens het weekend) of in de vroege avond (18u48 tijdens de week, 18u21 op zaterdag en 17u58 op zondag). De reistijd bedraagt ongeveer 3 uur tijdens de week (tijdens het weekend ongeveer 4 uur omwille van werken in Frankrijk).

Van 28 augustus tot en met ​ 8 september vertrekt de trein in Brussel-Zuid om 7u02 tijdens de week en 07u06 tijdens het weekend, met een terugrit in de vroege avond (18u48 tijdens de week en 19u02 tijdens het weekend).