NMBS zet aanwervingsgolf verder: 1.600 vacatures in 2023

NMBS werft ook in 2023 massaal aan. Dit jaar wordt op zoek gegaan naar 1.600 nieuwe medewerkers (M/V/X), hoofdzakelijk operationeel personeel zoals treinbestuurders, treinbegeleiders en technici. Ondanks de krappe arbeidsmarkt slaagde NMBS er dankzij de nodige inspanningen de afgelopen jaren in de vacatures in te vullen. Zo gingen in 2022 1.300 nieuwe medewerkers aan de slag.

2023: grote uitdaging in een krappe arbeidsmarkt

Van de 1.600 vacatures in 2023 zijn er heel wat voor medewerkers die rechtstreeks in contact staan met de reizigers. Zo zijn er 350 vacatures voor treinbegeleiders, maar ook een honderdtal vacatures voor andere profielen, voornamelijk om te werken in de stations (onderstationschefs, commercieel bedienden) of voor de klantendienst.

Daarnaast is NMBS op zoek naar 500 technische profielen voor de werkplaatsen, 180 treinbestuurders en 100 veiligheidsagenten voor Securail. Er zijn ook vacatures voor architecten en profielen bouwkunde (zoals werfleiders) of voor minder bekende en zichtbare spoorjobs, zoals die in de bundels: enorme parkeerzones waar de treinen worden voorbereid voor vertrek.

Voor de 1.600 vacatures in 2023 heeft NMBS eind vorig jaar al meer dan 300 mensen geselecteerd. Zij zullen de komende weken en maanden instromen. De helft doet dat al in januari. Door deze mensen vorig jaar al te selecteren kunnen zij sneller worden ingezet om de teams op het terrein te versterken.

De cijfers zijn een eerste inschatting op basis van de openstaande functies en het aantal voorziene vertrekken dit jaar.

Extra inspanningen

Al deze vacatures invullen is niet eenvoudig in een krappe arbeidsmarkt zoals we die vandaag in een aantal regio’s kennen. Ook dit jaar zullen het hele jaar door inspanningen worden geleverd, gaande van verschillende aanwervingscampagnes tot Meet & Greet-treinen, de aanwezigheid op job events en samenwerkingen met VDAB, Forem, Actiris en Bruxelles Formation.

Daarnaast proberen NMBS en HR Rail continu om het selectieproces eenvoudiger en efficiënter te maken. Zo werden afgelopen jaar in het kader van een proefproject voor alle operationele functies de diplomavereisten versoepeld. De capaciteit van de opleidingen werd ook uitgebreid, zodat nieuwe medewerkers bijna steeds onmiddellijk aan hun opleiding kunnen beginnen.

2022: Meer dan 1.300 nieuwe medewerkers

Al deze inspanningen renderen en zorgen ervoor dat NMBS er in slaagt om de nodige medewerkers te vinden. Afgelopen jaar waren er dubbel zoveel sollicitaties dan het jaar ervoor. Daardoor werden uiteindelijk meer dan 1.300 nieuwe medewerkers aangeworven. Het gaat onder meer om 320 treinbegeleiders, 300 technici, 160 treinbestuurders en 70 veiligheidsagenten voor Securail.

Van de nieuwe medewerkers in 2022 is 28% jonger dan 26. Elf procent is ouder dan 50. En een kwart van alle nieuwe medewerkers is een vrouw.

Van de nieuwe medewerkers die reeds zijn aangeworven zijn er heel wat nog bezig met hun opleiding. Voor alle typische spoorjobs zoals treinbegeleider, treinbestuurder of technieker krijgen de kandidaten een betaalde opleiding van NMBS. Voor treinbegeleiders duurt die ongeveer vijf maanden, voor treinbestuurders 10 tot 12 maanden.

Meer informatie over de verschillende jobs bij NMBS is terug te vinden via nmbs.be/jobs.