NMBS werpt in nieuwe campagne een blik op de toekomst

Samen met de reizigers ‘Onderweg. Naar Beter.’

30 september 2021 - Nu we ons opnieuw meer verplaatsen, nemen we ook weer vaker de trein. De afgelopen weken is het aantal treinreizigers opnieuw sterk gestegen, tot het hoogste aantal sinds het begin van de coronacrisis. Die crisis heeft ons bovendien des te meer duidelijk gemaakt hoe belangrijk de trein is voor onze mobiliteit. Om iedereen daarvan te overtuigen, lanceert NMBS een nieuwe campagne. Daarbij hoort ook een nieuwe tv-spot én een nieuwe slagzin: ‘Onderweg. Naar beter’.

Met de nieuwe campagne kijkt NMBS niet alleen vooruit, ze kijkt ook terug naar het afgelopen anderhalf jaar. Een periode waarin NMBS zich zoals ieder van ons heeft moeten aanpassen, zowel aan de geldende coronamaatregelen als naar hoe onze gewoontes en noden tijdens de crisis zijn veranderd.

Cruciaal voor de mobiliteit

Om de mobiliteit in ons land te blijven garanderen, schakelde NMBS tijdens de begin van de crisis in maart 2020 over tot een Treindienst van Nationaal Belang. Ook al waren er toen door het verbod op niet-essentiële verplaatsingen slechts tien procent van het normale aantal reizigers, de trein bleef rijden voor wie dat nodig had.

Extra inspanningen werden geleverd om de sanitaire veiligheid in de treinen en de stations te garanderen. Er kwam snel opnieuw een maximaal treinaanbod en bijkomende aandacht ging naar de schoonmaak van zowel treinen en stations.

Opnieuw meer reizigers

Nadat het aantal reizigers lange tijd rond ongeveer de helft van het normale aantal schommelde, bedraagt dat sinds een aantal weken opnieuw meer dan zeventig procent. Afgelopen week bedroeg het gemiddelde aantal treinreizigers op een weekdag zelfs 79% in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Het gaat om het hoogste percentage sinds het begin van de coronacrisis.

De noden zijn veranderd

NMBS wil die positieve trend verderzetten en zal zich daarom blijven aanpassen aan de veranderende noden van haar reizigers. Tijdens de crisis heeft NMBS bewezen dat te kunnen.

Naast de extra inspanningen qua treinaanbod en schoonmaak in de stations en treinen werden nieuwe producten en diensten versneld ontwikkeld.

Zo is het via de reisplanner op de NMBS-app nu mogelijk om te zien wat de verwachte drukte is op de trein. Sinds een aantal maanden worden ook flexibele treinabonnementen getest, gericht op wie voortaan twee à drie keer per week naar kantoor gaat en verder van thuis uit werkt. Begin 2022 wil NMBS dit product breder uitrollen. Later kan er ook een flexibel parkingabonnement aan worden toegevoegd, net zoals ritten met de bussen, trams en metro’s van de regionale openbare vervoersmaatschappijen.

De reizigers appreciëren die inspanningen. Tijdens de eerste helft van 2021 gaf 78% van de reizigers aan tevreden te zijn over de dienstverlening van NMBS.

Onderweg. Naar Beter.

Ook na de crisis wil NMBS deze weg verderzetten. De trein moet verder uitgroeien tot een veilig, modern, comfortabel en duurzaam vervoersmiddel. Voor de reiziger moet het als vervoersmiddel nog meer een bewuste en evidente keuze worden.

De trein is er voor iedereen. Niet alleen voor wie van en naar het werk moet, maar ook voor wie er een dag op uit wil. Die diversiteit zien we ook in de campagne. De verschillende personages zijn totaal verschillende reizigers. Maar voor elk van hen maakt de trein deel uit van hun dagdagelijks leven. Net zoals NMBS zijn ze met de trein ‘Onderweg. Naar Beter.’

Zo is er een rasechte familieman, die we op de trein zien wegdromen, terugdenkend aan het weekend dat hij had met zijn kinderen. En we zien een student, die terwijl hij onderweg is met de trein nadenkt over zowel zijn toekomst als die van de maatschappij.

De campagne is een uitnodiging om zelf eens op de trein te springen en de gedachten de vrije loop te laten. Want de trein brengt ons allemaal in beweging en helpt ons op het einde van de rit ook écht verder. Naar meer tijd met het gezin, collega’s of vrienden. En ook naar een duurzamere wereld.

De campagne loopt van donderdag 30 september tot en met dinsdag 19 oktober en is te zien zowel op televisie, online als op de sociale media. Ze leeft uiteraard ook in onze treinen en stations.