NMBS voert strijd tegen fraude op: bijna 50.000 reizigers extra gecontroleerd tijdens acties

Tijdens de eerste twee weekends van december heeft NMBS in samenwerking met de politie opnieuw een grootschalige ticketcontroleactie gehouden. Verspreid over meer dan 570 treinen werden daarbij ruim 50.000 reizigers gecontroleerd op het hebben van een geldig vervoersbewijs. 7% van de gecontroleerde reizigers bleek niet in orde te zijn.  

Deze verscherpte ticketcontroles komen bovenop de controles die elke dag worden uitgevoerd door de treinbegeleiders. Ze gebeuren zowel in de trein als voor de perrons, en moeten reizigers eraan herinneren dat een geldig vervoersbewijs nodig is vóór ze in de trein stappen. 

Wie geen geldig vervoersbewijs kan tonen, riskeert een boete die van 90 euro, die in het geval van recidive kan oplopen tot 500 euro. 

In samenwerking met Securail en politie 

De extra controles werden uitgevoerd door treinbegeleiders, mobiele controleteams en agenten van Securail, de veiligheidsdienst van NMBS. Ook de spoorwegpolitie en de lokale politie werkten hieraan mee, elk binnen hun eigen bevoegdheden. 

De actie kadert in een bredere versterking van de ticketcontroles. Dit jaar alleen al zullen er 40% meer reizigers worden gecontroleerd in vergelijking met vorig jaar. En ook volgend jaar zullen er op regelmatige basis grootschalige controleacties plaatsvinden. 

Aanpak van fraude 

De aanpak van fraude is een prioriteit voor NMBS. Discussies over het niet hebben van een geldig vervoersbewijs zijn de belangrijkste oorzaak van agressie tegen het treinpersoneel. Daarnaast is er ook de financiële impact, die voor NMBS oploopt tot tientallen miljoenen euro per jaar. 

De extra controles worden positief onthaald door de reizigers en de medewerkers. Ze zorgen voor meer zichtbaarheid van de treinbegeleiders, Securail en van de politiediensten, wat bijdraagt aan zowel het veiligheidsgevoel als de klantentevredenheid. 

 

Britt Monten

Britt Monten

Woordvoerder

 

 

Delen

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be