NMBS vervangt in Antwerpen-Centraal 15.000 lampen door LED-verlichting

In het station van Antwerpen-Centraal vervangt NMBS momenteel alle 15.000 lampen door duurzame LED-verlichting. Geen eenvoudige klus, die regelmatig op grote hoogte moet worden uitgevoerd. Zo werd vandaag, woensdag 16 juni, met behulp van een hoogtewerker de verlichting opgehangen die de historische binnengevel van het koninklijk balkon moet oplichten. Het vervangen van alle 15.000 lampen ging in 2016 van start en moet tegen het einde van dit jaar zijn afgerond.

De LED-verlichting maakt het station van Antwerpen-Centraal heel wat duurzamer. Elk jaar zal hierdoor 2.500 MWh minder elektriciteit worden verbruikt, wat evenveel is als het gemiddelde elektriciteitsverbruik van meer dan 750 gezinnen. De nieuwe verlichting gaat ook minstens dubbel zo lang mee, waardoor ook de onderhoudskosten dalen.

In het station van Antwerpen-Centraal stappen in normale tijden elke weekdag gemiddeld 40.000 reizigers op de trein. Voor hun comfort en veiligheid is het belangrijk dat alle publieke ruimtes in het station, waaronder onder meer de perrons en de stationshal, voldoende worden verlicht. Het station is bovendien een iconische plek, niet alleen voor de stad Antwerpen, maar voor het hele land. Naast het functionele zet de verlichting dan ook de architecturale en historische waarde van het station in de kijker.

Voor de plaatsing en het onderhoud van de LED-verlichting werkt NMBS samen met ENGIE Solutions.

Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in BelgiĆ«. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.