NMBS toont in online fietsplanner meest geschikte trein voor de fiets

Project past in fietsstrategie NMBS, met ook meer plaatsen in de stations en op de trein

Treinreizigers die hun fiets mee willen nemen op de trein kunnen vanaf vandaag online checken welke trein daarvoor het best geschikt is. NMBS lanceert daarvoor op deze Wereld Fiets Dag BikeOnTrain, een reisplanner waarop elke trein een kleur krijgt. Is dat groen, dan wordt die trein aangeraden om een klassieke fiets op mee te nemen. De fietsplanner staat in een eerste fase op een aparte webapp. In de loop van 2023 wordt dit geïntegreerd in de bestaande reisplanner op de app en website van NMBS.

Almaar meer reizigers kiezen ervoor om trein en fiets te combineren. Terwijl dat bij pendelaars vaker een plooifiets is, die ze gratis mee kunnen nemen door deze op te bergen tussen of onder de zetels, nemen vooral vrijetijdsreizigers vaker hun klassieke fiets mee op de trein.

Vier kleuren

Voor deze reizigers lanceert NMBS vandaag de online fietsplanner BikeOnTrain (nmbs.be/bikeontrain). Net zoals in de bestaande reisplanner van NMBS toont deze de beste optie om met de trein van punt A naar punt B te reizen, maar toont het daarbij ook welke trein de reiziger het best neemt als hij ook zijn of haar fiets wil meenemen.

De fietsplanner werkt daarvoor met vier kleuren: groen, geel, oranje en rood. Rood wordt enkel getoond voor vervangbussen, waarop klassieke fietsen niet kunnen worden meegenomen. Welke kleur de trein krijgt hangt af van drie factoren: het totale aantal fietsplaatsen op de trein, of de trein een lage opstap heeft en of er hulp van de treinbegeleider nodig is om de fietsruimte te openen.

De fietsplanner werd binnen NMBS ontwikkeld, samen met Stoomlink (dochter van ​ Belgian Mobility Card (BMC), dat gespecialiseerd is in digitale oplossingen) en dat in samenwerking met verschillende belangenorganisaties, waaronder ook een aantal gericht op de fietsgebruiker. Het gaat nog niet om de definitieve versie van de planner. Voorlopig is deze enkel beschikbaar via een aparte webapp, waarop reizigers hun feedback kunnen achterlaten. Daarmee zal rekening worden gehouden, vooraleer de fietsplanner in de loop van 2023 wordt geïntegreerd in de bestaande reisplanner op de app en website van NMBS.

Georges Gilkinet, federaal minister voor Mobiliteit: “Fiets en trein, dat is een gouden combinatie, uiteraard voor de dagdagelijkse verplaatsingen naar het station, maar ook om op een vakantiedag je fiets mee te nemen op de trein. Met mijn steun werkte NMBS een fietsstrategie uit voor een nog betere dienstverlening aan fietsers, met onder meer extra fietsparkings en extra fietsplaatsen in de trein. Dit nemen we ook op in het contract van openbare dienst. Ik ben tevreden dat NMBS blijft innoveren en de fietsplanner webapp ‘Bike On Train’ is daar een mooi voorbeeld van!”

Meer fietsplaatsen op de trein

Vanaf deze maand zullen bovendien meer treinen van en naar de kust en de Ardennen - twee populaire bestemmingen voor reizigers met een klassieke fiets – beter zijn uitgerust voor reizigers met een klassieke fiets. Alle IC-treinen tussen Oostende en Eupen en tussen Brussel en Luxemburg hebben voortaan een aangepast rijtuig met daarin tien plaatsen voor fietsen. Vroeger waren dat er maar twee. In 2021 paste NMBS op deze verbindingen al een aantal rijtuigen aan. Dat aantal is nu uitgebreid, zodat er op elke trein op deze verbindingen minimum tien fietsplaatsen zijn.

In de nieuwe M7-dubbeldekstreinen, die geleidelijk in dienst worden genomen, zijn er standaard meer plaatsen voorzien voor fietsen. Daardoor stijgt het aantal fietsplaatsen tegen 2026 met de helft, tot meer dan 6.800 plaatsen in totaal (in vergelijking met 4.500 nu). Bijna de helft daarvan zal zonder tussenkomst van de treinbegeleider en via een lage instaphoogte toegankelijk zijn.

Zowel op de treinen naar de kust, de Ardennen als op de nieuwe M7-treinen is het fietsrijtuig langs de buitenkant van de trein duidelijk herkenbaar. Het aantal treinen met deze signaletica zal geleidelijk aan worden uitgebreid.

… en aan het station

NMBS investeert ook in de verdere uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen aan de stations. Begin dit jaar waren er al ruim 112.000. Tegen eind van dit jaar moeten dat er 120.000 zijn.

In een vijftigtal stations is er een toegangscontrole in een deel van de fietsparking. Dit jaar komt daar een tiental stations bij. Het gaat om een extra dienst die interessant is voor reizigers die met een duurdere fiets naar het station komen.

In negentig stations zijn ook deelfietsen te verkrijgen. Ideaal voor wie op zijn of haar bestemming het vervolg van zijn traject met de fiets wil verderzetten.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.