NMBS test stiltezone in haar treinen

Vanaf woensdag 25 januari kunnen reizigers van NMBS kiezen om plaats te nemen in een klassiek rijtuig, waar ze zoals gewoonlijk kunnen babbelen met vrienden, collega’s of familie, of plaatsnemen in een rijtuig waar ze zich in alle stilte kunnen concentreren of gewoon wat kunnen rusten. Om in te spelen op de behoeften van elke reiziger experimenteert NMBS op sommige treinen met ‘stiltezones’. In eerste instantie zal er tot 31 mei 2023 zo’n stiltezone terug te vinden zijn op de treinen tussen Eupen en Oostende en later ook tussen Brussel en Luxemburg.

De trein is niet enkel een veilig, duurzaam en comfortabel vervoersmiddel. De trein, dat is ook tijd voor jezelf: om te lezen, te ontspannen of te werken. Dankzij dit project kunnen reizigers voortaan kiezen om te reizen in een rijtuig waar rust en kalmte heerst. Dat moet hun reiservaring nog aangenamer maken.

Het rijtuig is herkenbaar aan pictogrammen aan de binnen- en buitenzijde. In dit rijtuig is het aanbevolen niet hardop met elkaar te praten of te telefoneren, het volume van hoofdtelefoons of oortjes niet te luid te zetten en om mobiele telefoons op stil te zetten.

Reizigers die een praatje willen slaan met vrienden, collega’s of familie wordt gevraagd om plaats te nemen in een van de andere rijtuigen van de trein.

Vanaf dinsdag 24 januari zal een eerste rijtuig met stiltezone rijden tussen Eupen en Oostende. Geleidelijk aan, in de loop van de volgende weken, zullen alle treinen van deze treinverbinding ermee worden uitgerust, net zoals de treinen van de treinverbinding Luxemburg-Brussel.

Tijdens de testperiode van enkele maanden zullen regelmatig flyers worden uitgedeeld aan de reizigers in de stiltezone om hen te vragen wat zij over het experiment vinden. De test is bedoeld om na te gaan of deze zone in de smaak valt bij de klanten en de definitieve invoering ervan op deze twee lijnen – en eventueel ook op andere treinen waar de capaciteit dat toelaat – te evalueren.

Volgens een enquête die NMBS afnam bij regelmatige en occasionele treingebruikers zijn 7 van de 10 reizigers voor het idee te vinden, en zegt 30% dat ze vaker de trein zouden nemen als er een stiltezone zou worden aangeboden. Nog volgens deze enquête gaf een op de drie reizigers aan het lawaai van andere reizigers op de trein al als storend te hebben ervaren.

Dit concept bestaat al in sommige treinen in Europese landen zoals Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Nederland en Duitsland.

De stiltezone is een initiatief van het Innovation Lab, een team van NMBS dat verschillende projecten test. Eerdere initiatieven van dit team zijn de online planner voor fietsen en het systeem dat in de NMBS-app de verwachte bezetting aan boord van de trein toont.

 

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.