NMBS-tarieven 2024

De raad van bestuur van NMBS heeft vandaag de tarieven goedgekeurd die van toepassing zullen zijn vanaf 1 februari 2024. Deze integreren de evolutie van de consumptieprijsindex (met andere woorden, de stijging van de kosten die door NMBS vorig jaar werd gedragen), en dit conform de bepalingen van het openbaredienstcontract met de overheid.

Zowel de gereguleerde tarieven ​ (woon-school- en woon-werkabonnementen, ​ het Standard Ticket en de Senior en Youth Tickets 2de klas, alsook het ticket met korting Verhoogde tegemoetkoming) als de niet-gereguleerde tarieven (zoals de Youth Multi, Standard Multi en Local Multi) worden met 5,9% geïndexeerd.

De prijzen van de City Pass in Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik en het fietssupplement blijven ongewijzigd.

Daarnaast ​ lanceert NMBS ​ ook promo-acties, zoals het Duo Ticket of voordelige eindejaarstickets. Ook dit jaar zal er tijdens de volledige kerstvakantie ​ een extra voordelig treinticket zijn, namelijk het Winter Promo Ticket met 50% korting op een heen-en-weer ticket.

Aan pendelaars die gemiddeld 2 à 3 dagen telewerken, raadt NMBS het Flex Abonnement (het flexibele woon-werkabonnement) aan dat in maart werd gelanceerd. Voor de werknemers van B2B-klanten zijn maand- en jaarabonnementen beschikbaar: het gaat respectievelijk om 6-10 dagen per maand en 80-120 ​ dagen per jaar (dat komt telkens overeen met 2 à 3 reisdagen per week). Flex Abonnementen zijn combineerbaar met regionale vervoerssupplementen beschikbaar via de NMBS app en kunnen overigens gekoppeld worden aan een NMBS parking abonnement.

B2B klanten zijn werkgevers die een derdebetalersovereenkomst hebben met NMBS: in de privé-sector bijvoorbeeld, is dan 80% van het abonnement ten laste van de werkgever en 20% van ​ NMBS (met andere woorden, gratis voor de reiziger).

Voor abonnees zonder derdebetalersregeling bestonden al ​ maandabonnementen voor 10 dagen. Vanaf vandaag kunnen ook die reizigers alle hierboven vermelde varianten van het Flex Abonnement in de app kopen en het combineren met een abonnement voor regionaal vervoer. Ze hebben ook toegang tot het volledige gamma parkeerproducten tegen het voorkeurstarief voor reizigers (ticket, 10-beurtenkaart en abonnement met gegarandeerde toegang).

Nieuwe standaardabonnementen kunnen sinds vorig jaar niet alleen aan de loketten maar ook via de website van NMBS worden aangevraagd. Een verlenging is mogelijk aan het loket, via de website en via de automaat. ​ ​