NMBS start 15 december met nieuw treinaanbod

Alle wijzigingen beschikbaar via online reisplanner

Vanaf zondag 15 december rolt NMBS haar treinaanbod uit voor 2025. Elk jaar in december zijn er verbeteringen en aanpassingen van het treinaanbod, op basis van de beschikbare spoorinfrastructuur, het beschikbare treinmaterieel en personeel. Vanaf 15 december wordt het aanbod met bijna 2% uitgebreid en aangevuld met de herinlegging van 220 treinen per week die eerder waren geschrapt. Daarnaast is NMBS genoodzaakt de dienstregeling van een aantal treinen aan te passen, als gevolg van de capaciteit op het spoornet.

Voor meer informatie over de nieuwe treindienst kunnen reizigers terecht op de NMBS-website. Daar vinden ze een overzicht van de belangrijkste wijzigingen. De online reisplanner op de website en app van NMBS houdt al rekening met het nieuwe aanbod.

Het treinaanbod groeit

De verdere uitbreiding van het aanbod met 2% maakt deel uit van de ambitie van NMBS om tegen 2032 het treinaanbod met 10% uit te breiden. Dat is zo opgenomen in het Openbaredienstcontract dat NMBS heeft afgesloten met de overheid.

Vanaf 15 december komen er een aantal nieuwe treinverbindingen, vooral voor het voorstedelijke S-verkeer. Rond Antwerpen zal op zaterdag de S-trein tussen Puurs, Antwerpen en Essen voortaan twee keer per uur rijden. Rond Gent zal de hele dag elk uur een S-trein rijden tussen Gent, Lokeren, Oudenaarde en Ronse.

Ook zal vanaf juni 2025 de S81 tussen Schaarbeek, Brussel-Schuman, Ottignies en Louvain-la-Neuve de hele dag rijden, in plaats van enkel tijdens de spits. Daardoor stopt er in Ottignies een derde S-trein per uur naar Brussel, die ook zal stoppen in de Europese wijk.

Eerder geschrapte treinen keren terug

220 treinen die in 2022 werden geschrapt omwille van personeelsproblemen, keren in het treinaanbod voor 2025 terug. Het gaat bijvoorbeeld om een tweede S-trein per uur tijdens de piekuren tussen Antwerpen en Herentals en een aantal P-treinen rond Gent, Geraardsbergen en Kortrijk.

In juni 2025 worden de werken van Infrabel aan de Carsoelbrug in Sint-Job beëindigd. Er zullen dan opnieuw twee sporen beschikbaar zijn op de spoorlijn tussen Brussel-Luxemburg en het station van Sint-Job in Ukkel. Daardoor kunnen er opnieuw meer S-treinen rijden tussen Brussel-Luxemburg en Nijvel enerzijds en tussen Brussel-Luxemburg, Halle en Edingen anderzijds.

Bestaande dienstregeling wordt aangepast

NMBS is niet de enige treinoperator in België die rijpaden aanvraagt bij Infrabel, de spoornetbeheerder. Bijgevolg een aantal belangrijke spoorassen verzadigd is, kan NMBS het volledige aanbod dat ze wenst te ontplooien niet uitrollen.

Dit is het geval tussen Antwerpen en Brussel, waar in 2025 vier in plaats van vijf IC-treinen zullen rijden. Voor de bestaande IC22-verbinding heeft NMBS rijpaden verloren aan Eurostar, en dat na een arbitrageprocedure ingesteld door Infrabel.

Daarnaast moet NMBS van een aantal treinen de dienstregeling aanpassen. Daarbij is gezocht naar een oplossing die zoveel mogelijk reizigers ten goede komt. Zo zal er in Sint-Truiden en Alken voortaan de hele dag een tweede trein per uur stoppen, vermindert de reistijd vanuit Aalst richting Leuven met veertien minuten en krijgt Knokke tijdens het weekend een rechtstreekse treinverbinding met Leuven.

De IC-treinen tussen Luik-Guillemins, Ans, Borgworm en Brussel zullen een ander traject volgen en ook in Brussels Airport stoppen. De reistijd tussen Borgworm en Brussel neemt daardoor toe met dertien minuten, wat wordt gecompenseerd door een extra optie om naar Brussel te reizen, met een overstap in het station van Landen.

NMBS is zich bewust van de impact die een aantal wijzigingen heeft op de reizigers. Het gaat om aanpassingen die noodzakelijk zijn om infrastructurele redenen. Zo wijzigt bijvoorbeeld de dienstregeling van de S-treinen tussen Dendermonde en Brussel, waardoor reizigers in onder meer Opwijk, Merchtem en Asse niet langer kunnen overstappen in het station van Jette. De reisoptie met een rechtstreekse trein blijft wel behouden. Reizigers in Erembodegem die richting Gent moeten, zullen voortaan moeten overstappen in Aalst. Hetzelfde geldt voor de reizigers in Liedekerke richting Gent. Zij zullen voortaan moeten overstappen in Denderleeuw. Hun reistijd blijft wel dezelfde.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.

Neem contact op met

www.nmbs.be