NMBS sensibiliseert haar reizigers en medewerkers om de Coronalert-app te gebruiken

De Coronalert-app, gelanceerd door de overheid, moet de contactopsporing versnellen en zo de verspreiding van het COVID-19-virus zo snel mogelijk stoppen. Naast de reeds bestaande maatregelen is deze app een extra preventiemiddel tegen het virus. NMBS wil ertoe bijdragen om deze app bij een zo groot mogelijk publiek bekend te maken.

NMBS, die tot de grootste werkgevers van het land behoort, heeft haar 18.400 medewerkers gevraagd de Coronalert-app te downloaden en te gebruiken, om zo de verspreiding van het virus te vertragen.

NMBS communiceert dit ook aan haar klanten. Dat gebeurt via verschillende externe communicatiekanalen, zoals de schermen in de stations.

De Coronalert-app kan worden gedownload via de App Store (IPhone) of via Google Play (Android). Alle informatie is terug te vinden via www.coronalert.be.

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: « Met 550 stations verspreid over het hele land en zo’n 3.800 treinen die elke dag rijden, heeft NMBS alles in handen om een zeer groot publiek te kunnen bereiken. Door haar medewerkers en de 625.000 die momenteel dagelijks de trein nemen te sensibiliseren de Coronalert-app te gebruiken, wil NMBS ertoe bijdragen om - allemaal samen - de verspreiding van het virus te vertragen. Blijf zorg dragen voor uzelf en voor uw naasten!”
Karine Moykens, Verantwoordelijke Testing & Tracing : “Ik ben de NMBS zeer dankbaar dat ze de campagne rond de app Coronalert ondersteunt en via verschillende kanalen bekend maakt. Het openbaar vervoer maakt voor veel mensen deel uit van hun dagelijks leven, zelfs in deze corona-periode. De app is net in deze situatie een belangrijke meerwaarde omdat men op de trein in contact komt met andere personen en hen niet persoonlijk kent. We merken dat mensen slechts enkele contacten doorgeven, van de personen die ze kennen of zich herinneren. De app kan helpen om bij een positieve test ook de contacten die men niet kent anoniem te waarschuwen.”

Voor NMBS kadert dit in de maatregelen die reeds sinds het begin van deze gezondheidscrisis worden genomen. Zo worden via verschillende communicatiekanalen reizigers eraan herinnerd dat het dragen van een mondmasker verplicht is in de stations, op de perrons en in de trein, en dat tijdens het hele traject. Via de campagne #MoveSafe herinneren posters en stickers aan de verschillende veiligheidsmaatregelen.

Daarnaast worden de stations en treinen meerdere keren per dag gedesinfecteerd. Daarbij wordt bijzondere aandacht geschonken aan de oppervlakken waarmee reizigers in contact komen, zoals de ticketautomaten, deurklinken of de leuningen van trappen en roltrappen.

NMBS blijft ook herinneren aan de collectieve verantwoordelijkheid van eenieder en het respect voor de sanitaire regels, en dat voor de veiligheid van iedereen.NMBS blijft ook herinneren aan de collectieve verantwoordelijkheid van eenieder en het respect voor de sanitaire regels, en dat voor de veiligheid van iedereen.

Carmen De Rudder

Communicatieverantwoordelijke Interfederaal Comité Testing & Tracing