NMBS samen met andere Europese spoormaatschappijen solidair met vluchtelingen uit Oekraïne

NMBS en haar medewerkers zijn zwaar onder de indruk van de situatie in Oekraïne. Inwoners van het door oorlog getroffen land zijn op de vlucht geslagen en zoeken momenteel een veilig onderdak in andere Europese landen. NMBS wil samen met andere Europese spoormaatschappijen haar solidariteit tonen door die reis zo vlot en veilig mogelijk te maken. Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen daarom vanaf vandaag/dinsdag gratis gebruik maken van het treinaanbod van NMBS.

De collega’s van Deutsche Bahn (DB) bieden vluchtelingen uit Oekraïne een speciaal “Helpukraine” ticket aan waarmee ze gratis door Duitsland kunnen reizen op weg naar hun verdere bestemming, een bestemming die hen ook in België of doorheen België kan voeren.

Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen daarom vanaf dinsdag 1 maart op vertoon van het “Helpukraine” ticket van DB en van hun paspoort of identiteitskaart gratis gebruik maken van alle binnenlandse treinen van NMBS, alsook het grensoverschrijdend verkeer van/naar Duitsland, Nederland, Luxemburg en Frankrijk (conform de bepalingen van het door DB uitgegeven helpukraine ticket).

De concrete modaliteiten kunnen de volgende dagen/weken evolueren in functie van de situatie.

Station Brussel-Centraal in geel en blauw getooid

Het station Brussel-Centraal wordt vanaf deze avond symbolisch in geel en blauw getooid uit solidariteit met de bevolking en de getroffen families, en vanuit de hoop dat de vrede snel hersteld zal worden.

Bart Crols

Bart Crols

Woordvoerder, NMBS

 

Over NMBS

Onderweg. Naar beter. NMBS, de operator voor het reizigersvervoer per trein in België, wenst de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in België. Haar streefdoel: tevreden klanten die de trein zien als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften. Als één van de grootste werkgevers in België en als sleutelspeler voor de mobiliteit blijft NMBS investeren in klantgericht, stipt, veilig en comfortabel vervoer. De teams van NMBS zetten zich dag in dag uit in voor comfortabele en functionele stations, het bevorderen van intermodale verbindingen, het onderhouden en vernieuwen van treinen en reizigers veilig op hun bestemming te brengen. Elke dag opnieuw zetten ze de klant centraal.